איך ליצור את ה-NFT הראשון שלכם?

אז גם אתם חושבים להצטרף לתנועת ה-NFT? המספרים הגדולים שנזרקים לאוויר בתחום המתהווה הזה, בהחלט עשויים לסנוור את הצופים מבחוץ. עם זאת, חשוב שתדעו שזה לא קל כפי שזה אולי נראה; אם אתם מפנטזים שתציירו כמה קווים בצייר של ווינדוס, וחיש קל תמכרו אותם במאות אלפי דולרים, כדאי להבהיר כבר כעת שזה ממש לא הולך לקרות: תחום ה-NFT הוא תחרותי במיוחד, וגם פרויקטים מושקעים מאוד לא תמיד מתרוממים ומצליחים. אולם איך תדעו אם NFTs בכל זאת יכולים להתאים גם עבורכם? אחרי שכבר הראינו איך בוחרים פרויקט נכון להשקעה, קבלו סקירה נוחה שתסביר כיצד נראית השקה של פרויקט NFT בתחום האמנות הדיגיטלית (שהרי NFT יכול לשמש לדברים נוספים); אם לאחר הקריאה, אתם עדיין חושבים שיש לכם את מה שצריך, צרו איתנו קשר ונמשיך בפרטי.

נבחר את מושא הפרויקט

לכאורה מובאים כאן ראשי פרקים לפי סדר כרונולוגי מסוים, אולם הדברים די שזורים האחד בשני, ומכל החלטה נגזרות החלטות משנה. למשל, ההחלטה על מושא הפרויקט, קרי להחליט למה נעשה Mint, היא החלטה שממנה נובעת החלטות נוספות ביחס לפרויקט. למשל, ניתן להחליט שאתם רוצים לעשות יצירה דיגיטלית ייחודית חד-פעמית, לעשות לה Mint ולמכור אותה. מצד שני, אפשר להחליט שאתם יוצרים בעצמכם סדרה של יצירות אשר כולן דומות באופיין. מצד שלישי, אפשר ליצור סדרה של יצירות הנוצרות על ידי אלגוריתם ובינה מלאכותית מתקדמת. מכל מקום, אם וכאשר מדובר ביצירה ייחודית, מדובר בפרויקט שונה בתכלית מפרויקט שהוא סדרה של יצירות, שהרי מפת הדרכים של הפרויקט תהיה שונה (נגיע לכך בהמשך).

סדרה שכזאת היא למשל ״סדרת העצלנים״ (HyperSloths): שמונת אלפים יצירות ייחודיות של החיה החמודה ממשפחת העצלנאים, המקנה למחזיקים בה פרסים מדי שבוע, קהילה שמונה 180,000 חברים בדיסקורד (כאשר כולם עוברים תהליכי אימות), ופורסמה בשלט חוצות תלת-מימדי ענק בטיימס סקוור בניו יורק. 

דוגמאות ליצירות מתוך יריד ארט באזל
דוגמאות ליצירות מתוך יריד ארט באזל

נבחר פלטפורמה לשיווק NFT

ברגע שיצרנו את היצירה, עלינו לבחור היכן נציע אותה למכירה. כדי למכור יצירה כ-NFT, יש להטביע אותה (לעשות לה Mint), קרי להפוך אותה ל-Token קריפטו עם רישום ייחודי. טכנית, אנחנו יכולים לבצע את ה-Mint בעצמנו ללא פלטפורמת מכירה, אולם מדובר בפעולה מסובכת שאינה מתאימה למתחילים (אם בכלל היא מתאימה למישהו). משום כך, רצוי מאוד שנבחר פלטפורמה לשיווק NFT מבין החלופות הקיימות, כאשר להחלטה זו יש משמעויות לגבי החשיפה של היצירה, רשת הבלוקצ'יין עליה תאוחסן היצירה, עלויות ועוד. למה הכוונה? ניקח למשל כדוגמה את OpenSea (הפלטפורמה הגדולה והמוכרת בעולם) או את Rarible, רשת מתחרה ומוכרת מעט פחות: כאשר מעלים יצירה לאחת מרשתות אלו, בשלב הראשון לא משלמים דבר; מדוע? זאת הודות לשיטה המכונה Lazy minting: כאשר אתם מעלים יצירה ל-OpenSea, לא מתבצע מינטינג בפועל, והליך ההטבעה נמצא בסוג של Standby עד שהיצירה נמכרת לראשונה. רק לאחר המכירה, מתבצעת פעולה ממשית על גבי הבלוקצ'יין (המינטינג), ואז משלמים אחוז קבוע מהמכירה (2.5% נכון להיום). עם זאת, כאשר מדובר ביצירה הראשונה שאתם מוכרים, תצטרכו לחבר אליה ארנק קריפטו המתאימים ל-NFT, כגון מטא-מאסק, אלפא-וואלט וכדומה (שהרי, לאיפה ייכנס הכסף?). לפעולה הזאת של חיבור הארנק יש עלויות גז לא קטנות (בערך כמה מאות דולרים, תלוי בעומס), אולם חד פעמיות.

שיווק NFT
אם גם אתם מרותקים לעולם ה-NFT רוצים לדעת את כל מה שהכי חדש ולקבל טיפים ועדכונים, הצטרפו לערוץ הדיסוקרד שלנו.
יש לכם פרויקט NFT ואתם רוצים לקדם ולשווק אותו? נשמח לעזור!

בחירת הבלוקצ'יין

לבחירה בפלטפורמה יש השפעה על רשת הבלוקצ'יין עליה יתבצעו עסקאות ביצירה שלנו. למשל, אם תרצו להיות בעלי הזכויות על "רגעי NBA נדירים", תוכלו לקנות אותם ב- NBA Top Shot, פלטפורמה ייחודית ורשמית לדבר מטעם ה-NBA. עם זאת, עסקאות בפלטפורמה זאת נעשות על גבי רשת הבלוקצ'יין Flow, רשת שפותחה על ידי קבוצת Crypto Kitties, אחרי שאלו התייאשו ממגבלות טכנולוגיות של רשת האתריום. 

היות ואתם כנראה לא ארגון ה-NBA, אתם תעלו את היצירה שלכם לפלטפורמות בסגנון Rarible ו-Opensea. אם תרצו להעלות ל-OpenSea למשל, תוכלו לבחור להעלות את היצירה על גבי רשת אתריום או לחילופין על גבי פוליגון. המשמעות היא שהיצירה תירשם על גבי הרשת הזאת לעד, והעסקאות בה תמיד יתבצעו במטבעות תומכים באותה רשת. לכן, תעשו אתם את השיקולים שלכם: פוליגון נחשבת זולה יותר, אולם אתריום נפוצה בהרבה, ורוב האנשים משתמשים באתריום. 

שיווק ומכירה

אחרי שהעליתם את היצירה שלכם לפלטפורמה לבחירתכם, ובחרתם רשת בלוקצ'יין, עליכם לחשוב לא רק על מחיר, אלא על מודל המכירה: האם במחיר קבוע מראש, או שמא במכירה פומבית למרבה במחיר. מכירה פומבית, יכולה להיות מוגבלת בזמן (מי משלם את המחיר הגבוה ביותר עד למועד מסוים), או לחילופין, מכירה פומבית שנעצרת ברגע שאתם מחליטים (אם נניח הגעתם למחיר היעד שלכם). מעבר לכך, יש להגדיר את מודל התמלוגים המשולמים על מכירה עתידית של היצירה (כלומר, אחוז מסוים שאתם תקבלו גם כאשר המחזיקים הבאים ביצירה ימכרו אותה וכן הלאה).

אולם כמה שהיצירה שלכם צריכה להיות יפה, מקורית וחדשנית, האומנות האמיתית הרלוונטית באמת בתחום, נמצאת בשיווק היצירה שלכם. ראשית, מפת הדרכים של הפרויקט: מדובר במסמך שקובע יעדים ואסטרטגיה שיווקית לפרויקט בטווח הקצר ובטווח הארוך. מפת דרכים למשל מציינת יעדים כגון תהליכי שיווק, מתי תיסגר הווייטליסט, מה יקבלו המחזיקים, האם יש פרסים או הטבות שמקבלים בגין ההחזקה של היצירה ועוד. השיווק של המיזם הוא למעשה מה שאמור להקנות לו ערך: הערך של NFT, ממש כמו כסף ״אמיתי״, זכויות משפטיות, ואפילו עמים ומדינות, קיים רק כל עוד מאמינים בו. משום כך, כדי באמת להצליח עם הפרויקט שלכם, אתם צריכים משווק NFT מנוסה, שיגרום לעוד אנשים להאמין בחזון שלכם.

מאמרים נוספים