מונחי NFT שכדאי להכיר

מונחי NFT שכדאי להכיר

כנראה שכבר שמעתם ש-NFT הוא המושג החם של התקופה, ואולי אף שמעתם ש-NFT (לעתים מכונים גם ניפטיז) רץ מעולה בדיסקורד ובטלגרם; אבל כעת הגיע הזמן ליישר קו, ולהכיר כמה מושגי יסוד בתחום שכל אחד ואחת צריכים להכיר, כדי לדעת מי-נגד-מי בטכנולוגיה שמאיימת לשנות את העולם.  

Mint (מינט)

Mint משמע לְהַטְבִּיעַ; כלומר, מדובר במונח המגיע מהתחום העתיק של מטבעות פיזיים עשויים מתכת. כפי שבתהליך ההטבעה נוצרים מטבעות, Mint הוא התהליך שבו יצירת אומנות (או משהו אחר) הופכת ל-NFT, קרי אסימון ייחודי שאפשר לקנות על גבי רשת הבלוקצ'יין. בהשקת פרויקט חדש של NFT, תהליך ההטבעה הזה כולל בעצם חיבור של הארנק הדיגיטלי שלכם למקום בו תציעו למכירה את ה-NFT שאתם רוצים למכור; למשל, המרכז הגדול בעולם כמובן למסחר ב-NFT כיום, הוא האתר Open sea, ולכן אם תחברו את הארנק הדיגיטלי שלכם ל-Open sea, ותעלו לשם יצירה למכירה, למעשה תבצעו בכך Mint. כמו כן, כאשר אתם רוכשים מאושרים מראש בפרויקט מסוים (Whitelisting, ראו בהמשך), ואתם מבצעים רכישה, ביצעתם בכך Mint.

Web3
אם גם אתם מרותקים לעולם ה-NFT רוצים לדעת את כל מה שהכי חדש ולקבל טיפים ועדכונים, הצטרפו לערוץ הדיסוקרד שלנו.
יש לכם פרויקט NFT ואתם רוצים לקדם ולשווק אותו? נשמח לעזור!

ERC-721 (אי.אר.סי 721)

ERC-721 משמע Ethereum Request for Comments 721. אלו מילים גדולות, אז ננסה מעט לפרק אותן. ראשית עלינו להכיר מושג בתחום האתריום בשם "חוזה חכם": חוזה חכם משמש לביצוע עסקאות ברשת הבלוקצ'יין של אתריום, עליה מתבצעות רוב העסקאות ב-NFT. חוזה חכם הוא בעצם תוכנה עם ארנק אתריום, המשמשת לביצוע עסקאות בנכסים דיגיטליים. ה-ERC-721 הוא תקן (סטנדרט) המכיל סט של הוראות מסוימות עבור Tokens על גבי החוזים החכמים של הבלוקצ'יין של אתריום, והוא מה שמאפשר לקנות ולמכור Token מסוים. בכך למעשה מהווה ERC-721 את התשתית ההכרחית ל-NFT, שהרי כל מהותם כאמור היא היותם נכסים ייחודיים וחסרי תחליף. 

מהיכן הגיע השם הזה אתם שואלים? התקן הוא תוצאה של דיון בגיטהאב, פלטפורמה לאחסון וניהול פרויקטים. מדובר פשוט בהצעה מספר 721 בגיטהאב של אתריום. ERC-721 נוצר ב-2018, והוא פרי העבודה של קבוצה של האקרים/מהנדסי תוכנה/ פעילי רשת, שניסחו את התקן. מדובר בפתרון שהיווה פריצת דרך: תקן ERC-721 נתן בוסט אדיר לקונספט של NFT, בכך שהוא מה שמאפשר למשתמשים למכור ולקנות Token ספציפי על גבי רשת הבלוקצ׳יין בצורה מאובטחת.

אתריום
אם גם אתם מרותקים לעולם ה-NFT רוצים לדעת את כל מה שהכי חדש ולקבל טיפים ועדכונים, הצטרפו לערוץ הדיסוקרד שלנו.
יש לכם פרויקט NFT ואתם רוצים לקדם ולשווק אותו? נשמח לעזור!

Whitelist (ווייט-ליסט)

נניח ואתם רוצים להיכנס למועדון בתל אביב; אתם מגיעים, אומרים את שמכם, ואז נאמר לכם: "אתם לא יכולים להיכנס. השם שלכם נמצא ברשימה השחורה". מבאס נכון? תחשבו לעומת זאת, איזה כיף להיות במצב ההפוך, כלומר להיות רשומים ב-"רשימה הלבנה": מי שנמצא ברשימה הזאת, יכול להיכנס לפני כולם למועדון, אם הוא בוחר בכך. העיקרון הזה פחות או יותר, מוכר בעולם ה-NFT בתור Whitelisting: רשימה של ארנקי אתריום שאושרו מראש לקראת המכירה של מוצר NFT (ה-Minting שלו). 

הרעיון של ווייטליסטינג הגיע כתוצאה ממה שמכונה "מלחמות גז": כאשר כמה גולשים מנסים לעשות Minting ל-NFT שלהם באותו זמן, עולה תעריף הגז, כלומר המחיר שעולה לאשר את העסקה (עלויות עסקה באתריום מתומחרות בגז); נוצר מצב שבו עלויות העסקה עולות עבור כולם, מבלי שאף אחד מהצדדים מרוויח מכך. משום כך, פרויקטים רבים מושקים בשיטת ווייטליסטינג, המאפשרת פיזור מושכל של המצטרפים לפרויקט. בעקבות כך, נוצר מצב שהרבה אנשים רוצים להיות Whitelisted בפרויקטים כאלה ואחרים, ומנסים לעמוד בתנאים שנקבעו בפרויקט, כדי להיכנס לאותה רשימה אקסקלוסיבית כביכול. במילים אחרות, מדובר באנשים שאושרו מראש לקנות בפריסייל של פרויקט מסוים.

בלוקצ'יין
אם גם אתם מרותקים לעולם ה-NFT רוצים לדעת את כל מה שהכי חדש ולקבל טיפים ועדכונים, הצטרפו לערוץ הדיסוקרד שלנו.
יש לכם פרויקט NFT ואתם רוצים לקדם ולשווק אותו? נשמח לעזור!

Web 3.0 (ווב 3.0)

ההנחה של אנשים רבים, היא שבתוך כמה שנים ניכנס לעידן השלישי של האינטרנט, ה-WEB 3.0; אם בעבר האינטרנט היה בעיקר טקסטואלי (Web 1), ואז עבר לשינוי למבוסס פלטפורמות בהן הגולשים יוצרים תוכן ואינטראקציה (Web 2), כיום המחשבה היא שהדור הבא יאפשר לגולשים משהו אחר: עולם של אינטרנט מבוזר, בו התוכן והשליטה לא יוחזקו בידי שליטים מעטים (כגון גוגל ופייסבוק של היום), והאינטרנט יתנהל למעשה ללא "שלטון מרכזי", כאשר את האמון והסדר יקבלו הגולשים בעקבות הבלוקצ'יין. ההנחה היא שבעולם הזה, נוכל להשתמש באפליקציות ותוכנות מבלי שנצטרך לוותר על המידע והפרטיות שלנו. עולם מוזר ומופלא? אולי זה נראה כך עכשיו, אבל ההנחה שאנחנו בדרך לשם, היא בין היתר אחד הגורמים לטירוף סביב NFT.

מאמרים נוספים