מה זה ביטקלאוט ומה צריך לדעת על הרשת החברתית החדשה? What Is BitClout

רק לפני כמה שבועות כתבתי כאן על קלאבהאוס, הרשת החברתית מבוססת האודיו שהפכה לזירה שוקקת של שיח בין מומחים ואושיות הייטק. ומאז כבר הספיקה לעלות לכותרות רשת חברתית חדשה אחרת, שמביאה עמה גישה מהפכנית ושילוב מרתק של מטבע וירטואלי כביטוי ממשי לשווים של משפיענים ברשת. גם אם התוצאה בפועל עדיין איננה מרגשת במיוחד, סביר שמדובר בסנונית ראשונה של מגמה שעוד נשמע עליה המון בשנים הקרובות.

מה החידוש של ביטקלאוט?

ביטקלאוט היא שילוב של מטבע דיגיטלי ורשת חברתית במובן הכי עמוק שייתכן: כל משתמש מהווה בעצמו מטבע שערכו משתנה ביחס לביקוש והערך שלו בכל רגע נתון מופיע תמיד בצמוד לשמו. כל משתמש יכול לבחור להשקיע ביוצר לא מוכר ולקוות שיתפרסם, לתמוך כספית בתוכן מעניין או להעלות פוסטים, לצבור עוקבים ולהעלות את הערך האישי של עצמו. 

יוצרי ביטקלאוט עצמם משווקים אותה כבורסה של משפיענים, שבה כל משתמש הוא מנייה שנסחרת בשוק החופשי. ומסבירים שמדובר בסוג חדש של נכס שקשור למוניטין של אדם, ולא לחברה או למוצר",   בעולם שבו מספר העוקבים של יוצר תוכן מתורגם במהירות לעסקאות חסות, חוזי קידום ומוצרים בחינם, זה אך מתבקש לוותר על התיווך ולהציב מחיר קבוע מראש לכל משפיען. היזמים מקווים  שבסופו של דבר ערך המנייה האישית ישקף את הפופולריות של האדם בעולם האמיתי ויעלה או ירד בהתאם.

איך ביטקלאוט תפסה תאוצה?

הפלטפורמה, שאולי נשמעת קצת כמו פרק ב"מראה שחורה", כששומעים עליה בפעם הראשונה, הגיעה להצלחות מרשימות כבר עם השקתה. ברשימת המשקיעים שלה אפשר למצוא קרנות הון סיכון גדולות ואנשי הייטק בולטים. המשקיעים מבחוץ והמשתמשים שכבר הצטרפו ורכשו את המטבעות של עצמם ושל אחרים הכניסו לביטקלאוט כבר לפחות 220 מיליון דולר וירטואלי ותוך כמה שבועות, הוערך השווי שלה במיליארד דולר.

חלק מההצלחה המטאורית הזאת אפשר להסביר על ידי צעד שנוי במחלוקת שעשו יוצרי ביטקלאוט עם השקתה. 15,000 הפרופילים המצליחים ביותר בטוויטר הועתקו לביטקלאוט ושם נפתח להם, ללא ידיעתם, פרופיל עם ערך כספי. אם ירצו להפעיל את הפרופיל, יוכלו לקבל אחוזים מהשווי של עצמם.

איך ביטקלאוט עובדת בפועל?

על אף כל ההייפ המטורף סביב ביטקלאוט והאפשרויות הגלומות בה, אין שם בפועל התרחשות מעניינת במיוחד בשלב זה. ממשק המשתמש שלה מזכיר את זה של טוויטר ומשתמשים מעלים בה ציטוטים, שאלות פתוחות, תמונות וסרטונים. התחושה המתקבלת משיטוט ביו פרופילים שונים היא שרב התוכן בביטקלאוט עוסק בביטקלאוט עצמה.

 כל אחד יכול ליצור לעצמו פרופיל בהשקעה ראשונית שעומדת כרגע על 0.0004 ביטקוין, כלומר כ-20 דולר, אותם יש להעביר לקופת האתר. כשיוצרים פרופיל חדש נוצר גם מטבע היוצר שלך Creator Coin, שערכו התתחלתי דולר או שניים. ככל שיש למטבע יותר קונים, ערכו עולה על פי נוסחה קבועה מראש. עם כל קנייה, בעל הפרופיל מקבל אחוז מההשקעה. כשהמטבע נמכר — ערכו של בעל הפרופיל יורד. 

ומעבר להכל, חשוב לציין שעד כה, לא קיינת אפשרות להמיר את הביטקלאוט חזרה. כלומר, כל השווי המדובר הוא על הנייר, או יותר נכון, בשורות קוד בלבד. יוצרי ביטקלאוט, שבדומה לעומדים מאחורי המצאת הביטקוין, מזוהים בשמות בדויים ולא נחשפים בפניהם, מבטיחים שבקרוב מאוד תתאפשר המרה של מטבעות ביטקאלאוט במטבעות קריפטו אחרים, אשר תאפשר בסופו של דבר גם המרה לכסף שאנחנו עדיין מכנים "אמיתי".

מה טומן העתיד?

הרעיון הפשוט של שילוב בין רשת חברתית ומטבע דיגיטלי הוא פתח לאינספור חידושים מרתקים שללא ספק יהיו חלק מחיינו בעתיד הקרוב. חלקם כבר מתחילים לקרום עור וגידים בקהילת הגדולה והפעלתנית שהתפתחה סביב ביטקלאוט. אתרים שמציגים תנודות בערכם של המשתמשים, מסחר במטבעות ביטקלאוט בקבוצות אונליין, פורומים שמאפשרים למשתמשים להגביל את כניסה למחזיקי המטבע שלהם בלבד, בוטים־משקיעים ועוד ועוד. יחד עם פלטפורמות נוספות שמאפשרות מוניטזציה ישירה כמו יוטיוב, פטראון Patreon, או אתרי מימון המונים, מייצגת ביטקלאוט סוגים חדשים של קשר בין בני אדם, תוכן וטכנולוגיה.

מאמרים נוספים