אנחנו נמצאים על סיפה של (עוד) מערכת בחירות, ורובנו כבר די מיואשים, שהרי אנחנו מרגישים שאנו שוב חיים את אותו סיוט כל פעם מחדש. עם זאת, בכל זאת דברים משתנים מבחירות לבחירות: אולם אחד הדברים שבכל זאת שונים במערכת הבחירות הזאת, הוא תעמולת הבחירות: השנה פוליטיקאים לא משקיעים כמעט בכלל בתעמולת הבחירות בטלוויזיה, פשוט כי אין בכך הרבה טעם. במקום זאת, פוליטיקאים יודעים שהמקום שבו באמת הכל קורה הוא הרשתות החברתיות, והם ממקדים שם את עיקר המאמצים שלהם. משום כך, החלטנו להביא סקירה של פעילות הסושיאל של כמה פוליטיקאים בולטים ברשתות, כדי להבין מה הם עושים נכון בניהול הסושיאל שלהם (וגם מה לא), ונוכל ליישם מכך לקחים במידה כזאת או אחרת במקרים נוספים.
בטרם נתחיל, נציין כי עשינו כל מאמץ בהימנעות מהבעה של עמדה פוליטית כזאת או אחרת, שהרי זה הצייטגייסט כיום. שום דבר כאן לא נועד להביע דברי תמיכה או קילוסין בפוליטיקאי כזה או אחר, והכל נעשה מתוך שאיפה לענייניות ומקצועיות. אם בכל זאת אתם חשים צורך להיעלב בשם נבחר ציבור כזה או אחר, אנא כבשו את יצרכם.
מרב מיכאלי
בהיותה אשת תקשורת וטלוויזיה במהלך הקריירה הראשונה שלה, מרב בהחלט לא מתקשה להסתגל למדיה החברתית. למעשה, מרב פורחת שם: אמנם אין לה את מספר העוקבים הרב שיש לנתניהו ברשתות החברתיות, אבל עדיין מדובר במספרים מרשימים מאוד, כאשר באינסטגרם יש לה יותר מ-70,000 עוקבים. מעבר לכך, מה שמרשים במיוחד אצל מרב מיכאלי, הוא רמת המעורבות בפוסטים של העוקבים שלה:
עשינו צילום מסך של סוף הפיד (כלומר, את מה שהכי חדש), וניתן לראות כמות לייקים ומעורבות מרשימה ביותר ביחס לזמן הלא רב שבו הפוסטים נמצאים. מבין הפוליטיקאים שבדקנו, למרב יש יחס לייקים:מעורבות גבוה מאוד. בנוסף לכך, למרב יש מספר עוקבים גבוה מאוד ביחס למספר המצביעים המשוער שיהיה למפלגה שלה (לפי הסקרים ומערכות הבחירות שהיו עד כה בשנים האחרונות). הסיבה לכך היא שמרב מעריכה מאוד את הכוח של הרשתות. ראשית, את ההישגים הפוליטיים שלה, מרב דואגת להנגיש לציבור בצורה של גרפיקה או סרטון פשוטים להבנה. מעבר לכך, היא זורמת עם תרבות הרשת עד הסוף: מצטרפת לטרנדים, מגיבה לפרופילים משפיעים, ומקדמת את סדר היום הפוליטי שלה באמצעות סרטונים מושקעים וגרפיקה מקצועית (מרבית הפיד שלה מוקדש לקידום הנושא של תחבורה ציבורית בשבת. לא חסרות דוגמאות).
בנימין נתניהו
בסרט הדוקומנטרי "קינג ביבי" סקרו את הקריירה של נתניהו מהיותו דובר להשכרה בארצות הברית שנואם את משנתו תמורת כמה דולרים לערב, ועד הפיכתו ל… השלימו כאן בהתאם לתפיסה שלכם על האיש. בצעירותו, למד נתניהו אצל שחקנית לשעבר בשם ליליאן ויילדר את אומנות המסרים והרטוריקה, ומאז שכלל אותה בעצמו עשרות מונים. ניתן לראות בסרט שלמרות שהיה מוכשר לכך למן ההתחלה, האימון וההתמדה שלו הפכו אותו למה שהוא: תהא הדעה שלכם על נתניהו אשר תהא, אין להכחיש שמדבר באשף מסרים מהגדולים בהיסטוריה.
אולם נתניהו חייב לרשתות החברתיות חלק גדול מן ההצלחה שלו: כאשר בתקשורת מסריו לא מוצגים באופן שאותו היה רוצה, נתניהו בוחר לתקשר ישירות לקהל שלו באמצעות הרשתות. כיום, נתניהו הוא אשף רשתות ענק, ואף מקבל סיוע לשם בעוזרי הדיגיטל שלו, יונתן אורך וטופז לוק. לנתניהו יש מיליון עוקבים באינסטגרם, יותר עוקבים מכל עשרת הפוליטיקאים הבאים אחריו גם יחד, והדבר נותן לו כוח אדיר.
עברנו על פיד האינסטגרם של נתניהו, ואספנו משם שלושה פוסטים אשר לתפיסתנו מדגימים שימוש נכון בסושיאל (שוב, הפוסטים עשויים להקפיץ לכם את הפיוז הפוליטי, תנסו לשים את התחושות האישיות שלכם בצד, ולהתרכז בעניין שלשמו התכנסנו).
כאן נתניהו מנצל טרנד המוכר היטב לחיות רשת חברתיות, בסגנון שאלת "היי סירי". המסר הוא שאתם לא צריכים אותי כדי לדעת את האמת, פשוט תבדקו בעצמכם, אפילו עם סירי.
כאן נתניהו עושה RTM, קיצור של Real Time Marketing, כלומר שיווק בזמן אמת. מדובר במונח מוכר בתחום השיווק, המציין מהלך שיווקי שמתכתב במהירות עם אירוע אקטואלי. אירוע כזה הוא למשל הבולען באיילון: יום לאחר שנפער הבולען, העלו לפיד של נתניהו את התמונה הזאת, וכך תפסו את תשומת הלב של העוקבים בחוכמה.
הנקודה האחרונה נוגעת לפיד. צילמנו את הפוסטים האחרונים בפיד של נתניהו, והשווינו אותם מול הפיד של יאיר לפיד. מתוך 9 התמונות האחרונות בפיד של לפיד, לפיד עצמו מופיע ב-8 מתוכן. לעומת זאת, ב-9 הפוסטים האחרונים של נתניהו, הוא עצמו מופיע רק ב-2. הפרשנות שלנו לכך היא שנתניהו מתייחס לערוץ האינסטגרם שלו ככלי למסרים, ולא כלי למיתוג אישי. אם אצל לפיד המדיום הוא המסר, והוא מבקש להראות עצמו רלוונטי בעשייה שלו, נתניהו משתמש ברשתות לצרכים אחרים לגמרי.
יאיר לפיד
לראש הממשלה יאיר לפיד יש קרוב ל-150,000 עוקבים באינסטגרם. לפיד, איש תקשורת מצליח בעברו, וכן כותב מוכשר באופן חריג שכתב שירים, מאמרים ספרים מצליחים, וכמובן טור פופולרי במיוחד בידיעות אחרונות, יודע להעביר מסרים לקהל שלו, ובעיקר איך לגרום לקוראים שלו להסכים עם הדעות שלו.
במעבר על הפיד של לפיד, ראינו שני דברים שאהבנו. ראשית, אנו רואים תכנון גריד, ולו באופן חלקי, עם הקפדה על עיצוב כחול ברקע של הפוסטים כמוטיב; האחידות בפיד שלו מאוד מזמינה. עם זאת, יש לציין כי פוסטים רבים הם פשוט תמונות עם ציטוטים ארוכים מדי של לפיד. יתכן שהיה מוטב לקצר את הטקסטים בתמונות עצמן, ולהביא את המסרים בתוך הטקסטים הנלווים לפוסטים (גם הם, לא פעם מעט ארוכים מדי).
דבר נוסף שאהבנו בסושיאל של לפיד, הוא שהפיד של לפיד כמעט צועק סאבטקסטים שלפיד רוצה להדגיש בפני הבוחרים שלו. למשל, אחוז ניכר מן התמונות בפיד הן תמונות של לפיד נפגש עם מנהיגי העולם (נשיא ארצות הברית, נשיא גרמניה, שר החוץ של האמירויות, נשיא טורקיה, מלך ירדן, וזו רק רשימה חלקית מהשבועות האחרונים). רוצה לומר: גם אני מנהיג הנפגש עם שועי עולם. סאבטקסט נוסף הבולט בפיד הוא מסרים ליברליים: ישנם כמה פוסטים על הנאום של לפיד באירוע לציון 20 שנה לאיגי (ארגון נוער גאה); בנוסף, ישנם לא מעט פוסטים בנושא קידום נשים וזכויות נשים. רוצה לומר: יאיר לפיד ויש עתיד מייצגים את הערכים הליברליים בחברה. מסרים נוספים השזורים לאורך הפיד כחוט השני, הוא מסרים קונצנזואליים ביחס לצה"ל וחיילי צה"ל, המבקשים לשדר ממלכתיות וחמימות. בהתאם למשתנו הפוליטית, האינסטגרם של לפיד פונה למכנה המשותף הרחב ביותר.
זהבה גלאון
אף על פי שלמרצ ולמפלגת העבודה חוזים הסקרים מספר דומה של מנדטים, אם נשפוט על פי האינסטגרם של מנהיגות המפלגה, ההבדלים בין המפלגות הם שמיים וארץ. בעוד כאמור מרב עוברת את ה-70,000 עוקבים, לזהבה גלאון אין (נכון להיום) אפילו 5,000 עוקבים.
למספר העוקבים הנמוך יש כמובן קשר לכך שבין ה-28.2.2018, ועד לחודש יולי השנה (תקופה של יותר מ-4 שנים), זהבה לא פרסמה באינסטגרם שלה דבר. זה כאילו האוטו שכב שלכם בחניה ארבע שנים, וכעת אתם מנסים להניע אותו לנסיעה ארוכה: טבעי שלא הכל יילך חלק.
אבל זהבה דווקא כן מחפשת את ההצלחה שלה באינסטגרם: גלאון מכוונת למצביעי שמאל צעירים, תל אביבים. שם נמצא הבייס החזק שלה. לכן היא טורחת על האינסטגרם מלכתחילה. ניתן לראות זאת בפוסטים שלה:
זהבה עושה משהו חיובי שלא הרבה פוליטיקאים בישראל מעזים לעשות: היא צוחקת על עצמה. היא יודעת שהיא לא "מגניבה" כמו "הצעירים", והיא נהנית מהאירוניה. אבל האמת, שזה די הדבר הטוב היחיד שאפשר להגיד על ניהול הסושיאל של זהבה: הגרפיקה לא נראית מקצועית אל מול זו של המתחרים, וגם הקריאייטיב לא ממש תפס את העין. בנוסף, אם היא רוצה להתחבר לצעירים, כדאי שיהיו קצת יותר פוסטים עם צעירים בפיד שלה לא? האמת, היא אפילו פרסמה בעצמה סרטון בסגנון של "היי סירי" יומיים אחרי שנתניהו עשה זאת (ולא בקטע אירוני ומגניב כן? אלא בקטע של "לא היה לנו רעיון אחר").
אם גלאון ומרצ רוצות קמפיין "בועט", נראה שהן לא בכיוון. קמפיין האינסטגרם שלה חסר חדות וחדשנות.
איתמר בן גביר
מן המפורסמות היא שאיתמר בן גביר הוא אחת מן הדמויות הנפיצות במערכת הבחירות הקרובה. בזכות העניין הרב שהוא מעורר, בן גביר לחיית אולפנים לא קטנה, ומקבל יותר זמן ממסך ממרבית הפוליטיקאים הבכירים בישראל. אולם האמת היא שכמו באולפנים, גם באינסטגרם, בן גביר משאיר אבק ללא מעט פוליטיקאים. הוא פשוט עושה את הדברים נכון. למשל, בשורת הביו: "לא יכול בלי פפסי מקס וקובה בשישי". בניגוד לפוליטיקאים בעלי הון רב כגון לפיד, נתניהו ודרעי, בן גביר משדר עממיות, ומנצל את הביו שלו כדי לשבור את הקרח.
כמו כן, מעיון בפרופיל של בן גביר, ניתן לראות כי הוא מעלה המון תמונות בהן רואים הרבה אנשים בפריים. זה חשוב, משום שזה משדר מסר: מתנגדיו הפוליטיים של בן גביר מנסים להוקיע אותו בתור קיצוני השייך לשוליים של הפוליטיקה הישראלי, ולכן לא רלוונטי לשיח הפוליטי בישראל. כתגובת נגד לכך, בן גביר מראה תמונות שלו מקבל אהבה מההמון. במקרה שלו, האהבה הזאת כביכול אינה מובנת מאליה (שהרי יש שמטילים בה ספק), וכך הוא בעצם מוכיח את הנקודה שלו: חלקים גדולים בעם באמת איתו.
אולם הנקודה הכי מרשימה בפרופיל האינסטגרם של בן גביר, הוא יחס העוקבים:מעורבות בפרופיל שלו. היות ובן גביר הוא דמות המעוררת המון אמוציות בשני הצדדים של המפה הפוליטית, נוצרים חיכוכים בפרסומים שלו גם מבלי שהוא יעשה דבר. האלגוריתם של אינסטגרם מאוד אוהב את המעורבות הזאת, ונותן לבן גביר חשיפה גדולה, המתרגמת בפועל לרמות היסטריות של לייקים עבור פוליטיקאי בישראל.
עם כמעט 60,000 עוקבים נכון להיום, והמון לייקים לכל פוסט, בן גביר כנראה יודע מה הוא עושה ברשתות החברתיות.