אין ספק כי הרשתות החברתיות עשו מהפכה אמיתיות בחיינו: הם שינו את האינטרנט מן הקצה אל הקצה, חיברו בין אנשים מכל העולם, ואף הניעו מהפכות שלטוניות בכמה וכמה מדינות. טוויטר, מטא (פייסבוק ואינסטגרם), פינטרסט וטיקטוק הגיעו לשווי של עשרות ומאות מיליארדי דולרים כל אחת. מחקרים מצאו כי האדם הממוצע מבזבז 2.5 שעות ביממה ברשתות החברתיות. זה מטורף! זה הדבר הכי ארוך שאנחנו עושים על בסיס יום-יומי חוץ מלעבוד ולישון.
אם כך, איך אפשר לומר בכלל שעתידן של הרשתות הללו לוט בערפל? ישנן כמה סיבות לכך. ראשית, הרשתות החברתיות סובלות מיחסי ציבור נוראיים: פרסומים רבים שהיו במהלך השנים האחרונות (ראו למשל את הסרט The Social Dilemma בנטפליקס), הציגו את הציניות בהן פועלות אותן רשתות. הקיטוב החברתי, והשנאה בין ימין לשמאל, המתרחשים בחברות שונות רבות ברחבי העולם, מלמדים שהרשתות החברתיות אמנם "בחינם", אך יש להן מחיר גדול.
שנית, הרשתות החברתיות הפכו פחות ופחות כיפיות. דוגמה לכך אפשר למצוא במחאת רשת מעניינת מאוד רצה לאחרונה, תחת הסלוגן Make Instagram Instagram Again. בגדול, הטענה של מחאה זו היא שאינסטגרם שינתה את האלגוריתם שלה כך שאנחנו רואים כמעט ורק תכנים שמומלצים לנו על ידי האלגוריתם, ופחות תכנים שנוצרים על ידי החשבונות שאנחנו עוקבים אחריהם. הטענה היא שגלישה באינסטגרם הפכה פשוט מוזרה ומעצבנת, ופחות הדבר שהתרגלנו לאהוב (אפילו שכאמור, גם אז לא מדובר בדבר הכי בריא בעולם). גם השינויים הרבים בפייסבוק (תנסו לעשות View all comments למשל בפוסטים מסוימים), הפכו את פייסבוק לבלתי נסבלת (ובכלל, היא כבר די פלטפורמה של "בומרים").
המספרים מדברים
הסימן השלישי לכך שעתידן של הרשתות החברתיות נראה מעט לא ברור, הוא מחיר המניות שלהן. מטא הפסידה 55% ב-12 החודשים האחרונים; טוויטר 43%; פינטרסט 77%; סנאפצ'ט? 90%. מדובר בהתאדות של מאות מיליארדי דולרים בשווי החברות. ירידות אלו נובעות מכמה גורמים. ראשית, עליית הריבית המתרחשת כיום בכל העולם, וגורמת להעלאת אי הוודאות בשווקים. אי ודאות גורמת לעסקים לצמצם בתקציבי הפרסום שלהם, ולכן הם מוציאים פחות כסף על פרסום ברשתות חברתיות. פרסום הוא מקור ההכנסה של הרשתות החברתיות, ולכן יש ירידה בצפי שלהן לרווחיות.
כמו כן, דבר נוסף שהשפיע מאוד הוא שינוי מדיניות הפרטיות של אפל: אפל שינתה את מדיניות הפרטיות של המכשירים שלה, כך שיותר קשה לרשתות חברתיות לקצור מידע אודות הפעילות שלנו באינטרנט (האם אפל הפכה חברה אתית? נו באמת). לפי צוקרברג, השינוי הזה יביא להפסד של עשרה מיליארד דולר לפחות.
גורם נוסף הוא העליה בתחרות על תקציבי פרסום: נהוג לחשוב על פרסום באינטרנט בעיקר בפלטפורמות של פייסבוק ובגוגל, אולם גם אמזון הפכה להיות שוק עולה בתקציבי פרסום של חנויות אמזון שרוצות לקדם מוצרים שלהן. כמו כן, Tik Tok צוברת פופולריות מטורפת, מה שמכריח את פייסבוק וגוגל "להתחרות". אפילו נטפליקס הודיעה שבקרוב היא תשיק מנוי מוזל עם פרסומות, ובכך תנגוס עוד קצת בעוגת הפרסום באינטרנט. תחרות היא אמנם טובה לצרכנים, אבל פחות עבור בעלי המניות של הרשתות החברתיות.
מה צפוי בהמשך
הרשתות החברתיות הציגו צמיחה אדירה בשנים מעטות יחסית. בכך הן הרגילו את בעלי המניות שלהן לצמיחה מתמשכת, אך גם ניפחו את שווי החברות מעבר לשווי הריאלי שלהן. האם מטא יכולה לתפקד עכשיו בתור "מניית ערך" רגילה? קשה להאמין. נותר רק לצפות שהרשתות החברתיות ימצאו דרך להמציא את עצמן מחדש, להעמיק את השליטה שלהן על חיינו, ולהגיע שוב לנתוני צמיחה.