פייסבוק, על כל מגרעותיה הרבות, ואף על פי שיש ירידה מסוימת בשימוש בפלטפורמה המזדקנת, היא עדיין הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, עם קרוב ל-3 מיליארד חשבונות פעילים על בסיס חודשי. אף על פי שזה מאוד פופולרי להספיד את פייסבוק, המציאות היא שהיא לגמרי חיה ובועטת, פשוט לא באותו האופן שאליו חלקנו התרגלנו אליו כשזו הייתה רשת צעירה יותר. מה כן עובד בפייסבוק? ניהול קבוצות.
שינויים במרכז הכובד של פייסבוק
מבחינת נקודת המבט של אלו העוסקים בשיווק דיגיטלי, בעבר היינו מודדים נתונים מדידים-אובייקטיבית: כמה צפיות לכל פוסט, כמה לייקים, כמה עוקבים וכדומה. זאת, בין היתר, משום שכמות העוקבים הייתה אינדיקציה לכמות הלייקים והצפיות, ומכאן לכוח הפרסומי שאפשר להפיק מכך. אולם כיום המצב שונה: כיום הפעילות בפייסבוק נעשית כמעט כולה במסגרת של קבוצות וקהילות, ולכן מה שהכי חשוב למדוד היום הוא כמה מעורבות יוצר פוסט בתוך הקבוצה בה הוא פורסם. לכן כיום למשל ישנה פחות חשיבות בתחזוקה של עמוד עסקי, ויותר חשיבות בתחזוקה של קבוצה וקהילה.
גם האלגוריתם השתנה: אם בעבר האלגוריתם של פייסבוק שאף להביא לנו בעיקר תכנים שנוצרו על ידי החברים שלנו ועמודים שאנחנו עוקבים אחריהם, היום החברים שלנו ממילא לא מייצרים תכנים, ועמודים עסקיים כאמור הם פחות חשובים. משום כך, כיום האלגוריתם מביא לפיד שלנו תכנים על בסיס ההעדפות האישיות שלנו ותחומי העניין שלנו.
המשמעות המעשית של השינוי הזה היא היצירה של יותר ויותר קבוצות שמתגבשות על בסיס תחומי עניין, כמו הפורומים של האינטרנט של פעם: חיפושי עבודה, קבוצות של ז׳אנר מוזיקלי, אהבה לכלבים ומה שלא תרצו. אם גם אתם רוצים ליצור קבוצה עם מעורבות גדולה בפייסבוק, כאן יובאו כמה עצות בעניין של איך לעשות זאת נכונה.
המפתחות להצלחה בבניית קהילה
אז כדי לבנות קהילה מצליחה בפייסבוק, עלינו לבנות קבוצת פייסבוק רלוונטית שיוצרת מעורבות מצד גולשים. רלוונטיות משמע פיתוח של קבוצה בפייסבוק מתחיל עם יצירת מערכת יחסים כנה עם הקהל שלנו. כיצד נעשה זאת? ראשית, עלינו להוות מקור בר-סמכא בנישה שבה אנו פועלים, ואם אנחנו לא כאלה, עלינו להפוך לכאלה, על ידי יצירת תכנים שנותנים ערך אמיתי לגולשים.
עוד נקודה חשובה כאמור היא תגובות הגולשים: התוכן שלנו חשוב, אבל יותר חשוב שהוא ייצור מעורבות בתוך הקבוצה: עלינו לגרום לאנשים לכתוב תגובות לפוסט בכל מיני דרכים: לתייג אותם, לשאול שאלות פתוחות, לשאול שאלות בנוסח פרובוקטיבי וכדומה. מומלץ להרבה בתיוג של ״משתמשים מובילים״ לחברי קבוצה שאנו רואים שהם פעילים בשיח.
בנייה נכונה של קבוצת פייסבוק
לקבוצות בפייסבוק יש יתרונות רבים: הן חופשיות מהטיות האלגוריתם שהרסו לנו את הפיד הראשי, והן מאפשרות דיונים איכותיים יותר עם הקהל שלנו. הן אף מאפשרות שיח פנימי פורה, שהוא המפתח להצלחתה של קהילה. להלן כמה הצעות ליצירת קבוצה מוצלחת:
- תוכן שיהיה בלעדי לקבוצה.
- בקשת פידבק מהקהילה. לשאול במה אפשר להשתפר.
- להתנסח בטון אישי וידידותי, לא רשמי ושיווקי.
- הצעות רכישה שיהיו בלעדיות לחברי הקבוצה.
ניהול הגדרות קבוצת פייסבוק
קבוצת פייסבוק יכולה להיות סגורה (Private) או פתוחה (Public). המשמעות היא לגבי שיתוף תכנים עם אנשים מחוץ לקבוצה, וכן לגבי נראות במנועי חיפוש. כמו כן, בקבוצות סגורות, רק חברי הקבוצה יכולים להגיב ולפרסם משהו. כיצד תדעו מה מתאים לכם? בעיקר לפי הנושא של הקבוצה: יש משהו בקבוצה סגורה שנותן לאנשים הזדמנות להיפתח יותר, ואם זה מתאים לנושא הקבוצה, אז תעדיפו קבוצה סגורה. כמו כן, לפעמים קבוצה סגורה נותנת סטטוס מסוים, אבל לרוב זה פחות חשוב.
דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו הוא כללי ההתנהגות בקבוצה. כאשר יוצרים קבוצה, פייסבוק מציעה לנו טמפלייטים של כללי התנהגות בקבוצה שניתן להשתמש בהם. חשוב להדגיש שהקבוצה שלכם אינה מאפשרת ספאם, ויתכן שגם אינה מאפשרת קידום עצמי (תלוי באיזה סוג קהילה מדובר). כמו כן, הקבוצה אינה מאפשרת תוכן לא רלוונטי (אתם יכולים להגדיר שכל פוסט יאושר על ידי אחד ממנהלי הקהילה). אם מדובר בקבוצה פרטית, חשוב להדגיש בכללי הקהילה שאין לשתף תוכן מחוץ לקבוצה, גם לא בצילומי מסך.
סיכום
ניהול קבוצות בפייסבוק היא הדרך המובילה כיום לניהול קהילות בפייסבוק. למרות חסרונותיה של פייסבוק ואובדן הקהל הצעיר, ניהול קהילות בפייסבוק היא עדיין הדרך האידיאלית לניהול קהילות בהן נרצה מעורבות של חברי הקבוצה. אם מקפידים על כמה נקודות מפתח אליהן התייחסנו כאן, אפשר להפיק מקבוצות פייסבוק לא מעט.