איפה היית כשהעולם (החברתי) קרס?
או במילים אחרות – אלו לקחים העסק שלך הפיק מהנפילה של פייסבוק?
תמיד אומרים לנו "לא לשים את כל הביצים בסל אחד", כלומר לא להשקיע את כל המשאבים שלנו (לא משנה אם מדובר על משאב שהוא הון כלכלי או הון אנושי) במקום אחד, בכיוון פעולה אחד, בתכנית אחת, כדי לא להגיע למצב "חירום" שבו אנחנו נשארים קירחים מכאן ומכאן. האזהרה הזו תקפה גם לגבי הרשתות החברתיות, בטח ובטח אחרי שפייסבוק קונה עוד ועוד פלטפורמות חברתיות שהופכות אותה למונופול וירטואלי חברתי.
מונופול הרשתות החברתיות בקריסה עולמית
לצופים או משתמשים פרטיים מהצד זה מרגיש כאילו העולם קיבל דממה אלחוטית למשך 6 שעות, אך אם נברר מול מיליארדי המשתמשים של פייסבוק (ביניהם גם משתמשי וואטסאפ, אינסטגרם, מסנג'ר), תוך דגש על המשמעות לבעלי עסקים – נבין מהר מאוד שמדובר פה על פגיעה משמעותית ביותר בעסקים שלא היו זמינים במשך שעות, והדממה האלחוטית הזו שאולי היתה נעימה לאחרים – היוותה טלטלה ופגיעה כלכלית קשה לרבים אחרים.
נדל"ן וירטואלי – למה לא רק פייסבוק ושות'?
כשאנחנו נעזרים בשירותים של פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ ושות', אנחנו בעצם מהווים כלי משחק ב"ידיים" שלהם. השליטה היא נטו שלהם, אנחנו רק "חיילי משחק" קטנים שמשחקים לפי ההוראות שלהם – הם מחליטים אם ומתי לחסום אותנו, הם מחליטים אם ומתי לשנות אלגוריתם כזה או אחר, הם מחליטים. נקודה.
ויש גם פעמים שהם לא מחליטים ופשוט יש תקלה עולמית שאינה בשליטתם, אבל זה מקרה חריג…
אבל בדיוק בזכות המקרה החריג הזה, קל לנו להבין את העוצמה והיכולת שיש לפייסבוק וענפיה, וקל לנו להבין שחשוב שיהיה לנו נכס משלנו – נכס וירטואלי שאנחנו שולטים בו ולא אף אחד אחר. ואם לא נכס – אז לפחות למצוא עוד פלטפורמות חוץ מאשר פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ.
כל פלטפורמה כזו היא נדל"ן וירטואלי ודריסת רגל עבורנו ועבור העסק שלנו, ככל שיהיו לנו יותר דריסות-רגל, כך הקרקע תחתינו תהיה יותר יציבה בזמן טלטלה.
איך להרחיב את הנדל"ן החברתי של העסק – פלטפורמות חברתיות מקבילות לפייסבוק:
בדיוק כשם שאני ממליצה לכם, הקוראים, וללקוחות שלי, להשתמש ולהביא את העסק לידי ביטוי בכל פיצ'ר שקיים באינסטגרם ובפייסבוק כך אני גם ממליצה לגבי שימוש במספר פלטפורמות במקביל.
שימוש בכל הפיצ'רים במקביל יאפשר לנו חשיפה גבוהה יותר, מה שיאפשר לנו "דריסת רגל" רחבה ויציבה יותר.
מהסיבה הזו אנחנו משתמשים בכמה שיותר טכנולוגיות ואמצעי תקשורת על-מנת לתקשר עם לקוחותינו, לא רק ברשתות החברתיות, אלא גם באמצעות ניוזלטר, גם באמצעות דיוור עד הבית, גם באמצעות הודעות כתובות (SMS), וכמובן – אני ממליצה גם להקים אתר עסקי משלך, לא משנה אם העסק מוכר מוצרים פיזיים או שירותים דיגיטליים.
"הקשר שלי עם הלקוחות מתבסס רק על הרשתות החברתיות. מה הפיתרון עבורי?"
זה נכון שהרשתות החברתיות הן פלטפורמה חזקה ושיווקית עבור עסקים, במיוחד עכשיו כשגם ניתן לרכוש מהפייסבוק והאינסטגרם – זה מוכיח כמה הערך והכוח שלהן גובר ומתעצם, ממש כמו מונופול.
אך חישבו על זה, חוץ משיווק ברשתות החברתיות, מה המטרה שלנו?
ליצור קשרים, לבנות אמינות, לחשוף את המותג שלנו אל מול הקהלים שלנו.
את כל אלו אנחנו יכולים לקיים גם בדרכים אחרות – לשמור על קשר רציף עם הלקוחות שלנו, להבין מה חשוב ללקוחות שלנו, לחקור לעומק מה הצרכים של הלקוחות ולפיהם לפתח מוצרים חדשים ייעודיים לקהלים שלנו – וכשיש לנו את כל התשובות הללו, אנחנו מתקרבים עוד ועוד ללקוחות, וקרובים יותר מתמיד לרכישה. רכישת מוצר, רכישת שירות, ובעיקר – רכישת אמון בקרב הלקוחות שמקבלים מאיתנו דיוור גם במייל, גם ב-SMS, גם בבלוג שלנו, באתר, בפלייר בדואר, בLinkedin – ואפילו בטיקטוק.
ברגע שרכשנו את אמונם והם רכשו מאיתנו מוצר פעם אחת, סיכוי גבוה שהם יחזרו שוב ושוב, ולא בהכרח דרך פייסבוק או אינסטגרם. הרי אנחנו all over, הם ימצאו אותנו איפה שהכי קל להם.
"קהל היעד שלי הוא צעירים, הם בעיקר באינסטגרם ולא בפלטפורמות האחרות"
אינסטגרם אכן פונה לצעירים והיא בעצמה מכילה המון פיצ'רים שונים ומגוונים, אבל חשוב תמיד לקחת בחשבון:
הפיצ'רים והאלגוריתם משתנים בתדירות גבוהה מאוד, והעסק חייב להישאר מעודכן כל הזמן. ייתכן ויגיע יום שגם העסק שלך לא יתאים ב-100% לאינסטגרם, מרוב שהיא משתנה במהירות (לדוגמא, פיצ'ר ה-IGTV שהמון עסקים השקיעו בו סרטוני הדרכה ארוכים, הוסר לגמרי והוחלף ממש לאחרונה בערוץ וידאו חדש שאינו IGTV).
אינסטגרם יכולים על דעת עצמם לחסום לך את החשבון מסיבה כזו או אחרת, משמע – התקשורת שלך עם הלקוחות תהיה מושבתת בין-רגע.
המקרה החריג של הקריסה ב-4.10.21 הוא בדיוק ההוכחה לכך שהעסק שלך לא יכול להתבסס אך ורק על האינסטגרם.
לסיכום:
אני ממליצה לפעול במקביל בכמה מישורים, או יותר נכון – בכמה פלטפורמות עסקיות, הן לטובת השיווק והן לטובת התקשורת הרציפה והשוטפת אל מול הלקוחות.
הקריסה של פייסבוק היא "דגל אדום" לכולנו על ההתנהלות העסקית שלנו, ובתור מי שמתנהלת בתוך הרשתות החברתיות מאז שהן נולדו, ממליצה לך למצוא לפחות פלטפורמה עסקית נוספת ליצור קשרי לקוחות. את הפלטפורמה חשוב לבחור לפי קהל הלקוחות שלך, משום שקהל של טיקטוק לא בהכרח זהה (סיכוי גבוה שלא…) לקהל של לינקדאין.
להתייעצות והדרכה בנוגע לכל אחת מהפלטפורמות, מזמינה אותך לדבר עם הצוות שלנו ב-Social Lady, צוות מקצוענים בכל הפלטפורמות הרלוונטיות שיסייעו לעסק שלך לצמוח, ובעיקר – לשמור על קשר עם הלקוחות (גם אם פייסבוק תקרוס בשנית…)