"מטה או מתה?" "פייסבוק מתה ומטה חיה?"… כמה בדיחות ישראליות נוצרו בשבועות האחרונים סביב המילה החדשה שעלתה לאחרונה ברשתות החברתיות – Meta. עכשיו כשנרגעו הרוחות, התדהמה והציניות סביב ההכרזה של מארק צוקרברג (מייסד פייסבוק), ועכשיו חשוב לי להסביר למה בעצם הכוונה במילה הגדולה, העולמית, והרב משמעית Metaverse.אם נתייחס רגע לפרשנות המילולית הפשוטה, מדובר ב-Meta (מֵעֵבֶר לְ) ו-Verse (יוניברס, יקום, עולם).
אך המשמעות והפרשנות האמתית למושג Metaverse היא הרבה הרבה יותר גדולה, היא הרבה מעבר ל-2 מילים קטנות, היא הרבה מעבר לעולמית, היא מהפכנית בכל קנה מידה שלא תחשבו עליו.
בואו נחזור רגע כמה עשרות שנים אחורה, להורים שלנו או אפילו לסבא וסבתא. אם הייתם אומרים להם שהם יוכלו לדבר עם בני-משפחה וחברים שלהם מחו"ל בטלפון ואפילו לראות אותם בוידאו, זה היה נשמע להם תמוה ובלתי-אפשרי. והיום, לא רק שאנחנו לא מנהלים שיחות בסקייפ רק כשאנחנו טסים לטיול ממושך בארץ רחוקה, אלא אנחנו ממש מנהלים את חיינו ואת היומיום שלנו באמצעות שיחות וידאו; בפייסבוק, סקייפ, זום ואפילו וואטסאפ.
הכניסה הזו לעולם ה-Metaverse גורמת לי לתהות אם זו הקורונה שמחזירה אותנו אחורנית בזמנים וגורמת לנו להעריך יותר ויותר את הזמן המשפחתי האמיתי (מה זה "אמיתי" באמת?…), הפיזי, או שהיא לימדה אותנו להסתגל דווקא למפגשים וירטואליים שמקרבים בין קרובי משפחה וחברים ממדינות שונות.
אני בעצמי, שחיה רחוק מהמשפחה שלי בישראל, עוד לא החלטתי מה דעתי על המימד הוירטואלי כנגד המרחק הפיזי. אבל אין ספק שבעסקים המרחק הפיזי לא מהווה מכשול מבחינתי ואני עובדת עם עובדים וקולגות מכל העולם, לא משנה כמה הם רחוקים ממני. העובדים של Social Lady נמצאים בהרבה מדינות שונות, ואני מוצאת בכך המון יתרונות.
מארק צוקרברג מציג את חזון המטברס
עם Metaverse המציאות המדומה כבר לא כל-כך מדומה…
אז, למעשה, אם נסתכל על אותם עשורים רחוקים של ההורים שלנו, אנחנו בעצם מסתכלים על התפתחות טריוויאלית לחלוטין של האינטרנט.
מה שנראה לנו תמוה כרגע בדמות של עולם-וירטואלי, מקביל בעצם לשיחת וידאו שהיתה תמוהה בעיניי ההרים שלנו.
אנחנו בפועל כבר חיים בתוך עולם וירטואלי, אבל השאיפה של צוקרברג וחבריו (וגם מתחריו) היא לעלות כמה רמות בוירטואליות של היקום שלנו.
היקום החדש הזה שמדברים עליו קיים כבר כמה שנים סביבנו, החל ממשקפיים של מציאות מדומה, ממשיך במשחקי גיימינג ואפליקציות מפותחות וכלה בפגישות עם אוואטרים שכבר ממש קיימות בעולם העסקים.
כשאני אומרת "לעלות כמה רמות" אני מתכוונת לעולם וירטואלי שבו אנחנו לא רק צופים מהצד במה שמתנהל, אלא ממש נהיה חלק ממנו.
הילדים שלנו לא רק ירהטו את הבית הוירטואלי שלהם ב-Toca Boca, אלא ממש ירהטו את הבית האמיתי שלהם עם רהיטים וירטואליים, יסיירו בחנויות וירטואליות, ישלמו בכסף וירטואלי, יגדלו כלב וירטואלי, והכל בתלת-מימד (גם אנחנו!) והכל ירגיש ממש אמיתי וקיים.
סרטון של חברת מטא המדמה את המסחר והפרסום במטברס
עולם האפשרויות הבלתי-מוגבלות, לא רק ברשתות החברתיות
בעוד כעשור העולם יהפוך לבלתי-מוגבל, גם במובן של הגבלות וגם במובן של גבולות. לעולם בעצם לא יהיו גבולות, הרי הוא יתקיים במרחב הוירטואלי-גלובלי, וגם לא יהיו בו הגבלות.
אם אני ארצה לקיים כנס ללקוחות מכל העולם ושכולנו ניפגש באנטארקטיקה – So be it!
אם אתה תרצה לקחת חלק מסיור בשבדיה וגם להשתתף בשיח, אתה פשוט תבחר לעצמך אווטאר שיודע לדבר שבדית – והנה אתה מגשים לעצמך חלום ישן.
אנשים עם מוגבלויות יוכלו לבצע דברים שהם רק היו בגדר חלום עבורם, ברמה שבימינו נחשבים ללא-מציאותיים עבורם.
מורכב אפילו להסביר מה נהיה מסוגלים לבצע ולהגשים עם "האינטרנט החדש" הזה, אינטרנט של אפשרויות בלתי-מוגבלות, אינטרנט שבעצם המילה "אינטרנט" כבר נשמעת עתיקה מדי בשבילו…
מה שבטוח – שהביטוי "השמיים הם הגבול" גם כבר לא יהיה רלוונטי, כי בעולם החדש של ה-Metaverse אין שמיים ואין גבולות. הכל אפשרי.
אז מתי נזכה להיכנס לעולם הוירטואלי החדש?
כמו שאמרתי – הכל אפשרי, אבל עוד לא. עם כל הקידמה והטכנולוגיה של היום, עדיין יש לא מעט מגבלות של תשתיות, תקשורת וענייני ממשלות…
כשצוקרברג הצהיר על השם החדש של קבוצת-האם של פייסבוק עם השם החדש Meta, הוא הבטיח שתוך 5-10 שנים העולם החדש כבר יהיה חלק מחיינו. מדובר בתהליך הדרגתי ואנחנו כבר די עמוק בתוכו, אבל השאיפה היא לחיות ללא מגבלות של חוקי פיזיקה וללא פערים חברתיים כבר בעשור הקרוב.
המונח "מטאברס" כבר קיים בויקיפדיה, זה רק מוכיח שהוא כבר ממש כאן:
"תיאור הרעיון של "השלב הבא" באבולוציה של רשת האינטרנט, שתהיה מורכבת ממרחבים וירטואליים משותפים ותלת-ממדיים שיהיו מקושרים ומרכיבים יקום וירטואלי כוללני, שיכלול בפועל את רשת האינטרנט כולה".
בתור מי שחנכה כל רשת חברתית כבר בחיתוליה של הרשת, וכמי שמודעת ליכולות הוירטואליות של האינטרנט והרשתות החברתיות, אני כבר כולי סקרנות וציפייה לקראת המרחבים הוירטואליים החדשים הללו.
מרחבים שהופכים את החוויה (ואותנו) לתלת-מימדיים ונוכחים לגמרי, בלי להיות נוכחים בפועל.
קריפי?… יש מצב, אבל אנחנו כבר לגמרי שם.
רוצה לקדם את העסק שלך גם לשלב הבא ולא להישאר מאחור?
הצוות של Social Lady שנמצא בכל היוניברס, זמין עבורך לכל שאלה והתייעצות.