סיכום סרטוני הבחירות שנת 2015 Election Movies

סרטוני הבחירות

השינוי המשמעותי ביותר במדיה החברתית ממערכת הבחירות הקודמת לנוכחית הוא סרטוני הבחירות. מחודש דצמבר העלו המתמודדים למעלה מ-500 סרטונים לרשת, יותר מ-50 מהם סרטונים עלילתיים, הומוריסטים ומלגלגים.

המוביל של תרבות הסרטונים הוא ראש מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט, שהיה החלוץ לצאת עם סרטון "ההיפסטר" במחצית דצמבר. ההומור הפתיע את הגולשים ועורר שיח רב, אך לא זכה להיקף צפיות גבוה יחסית. במערכת הבחירות הנוכחית העלה בנט 150 סרטונים שכללו ציטוטי אייטמים תקשורתיים, סיכום של פעילויות בשטח והרבה סרטונים עלילתיים דוגמת "ההיפסטר", "הבאבא בובה", "הסיפור האמיתי" ועוד.

גם בנימין נתניהו זכה לנצל את המגמה ולהפיק סרטוני בחירות הומוריסטים בכיכובו, שכל אחד מהם זכה למאות אלפי צפיות ולתמיכה נרחבת. עם זאת, סרטון הביקור של מושיק גלאמין בבית ראש הממשלה שינה את יחס הגולשים כלפי הסרטונים של נתניהו, והוא החל לספוג ביקורת על ההפקות, ההשקעה (בזמן ובמשאבים) ובעיקר על הנושאים הקיצוניים. שיא הביקורת נרשמה על סרטון "קבוצת התמיכה" שפורסם בשבוע האחרון, שספג יחס עוין הן מהגולשים והן מאמצעי התקשורת.

תרבות הסרטונים

הייתה כל כך דומיננטית במערכת הבחירות הנוכחית שהיא אילצה גם חברי כנסת שלרוב נמנעים ממדיום זה לקחת חלק פעיל: אריה דרעי הפתיע עם סרטון "השקופים", זהבה גלאון זכתה לקרדיט בזכות סרטון החתונה ולקראת סוף מערכת הבחירות ראינו גם סרטונים של מפלגות "יחד" ו"יהדות התורה".

באופן מפתיע, דווקא יאיר לפיד שביצע את רוב הקמפיין התקשורתי שלו ברשת החברתית, לא השתתף בסרטונים ההומוריסטים ושמר על קו רציני ברובו.

15 הסרטונים המובילים בהיקף השיח במדיה החברתית:

סרטוני בחירות 2015
סרטוני בחירות 2015

תרבות הסרטונים מראה לנו את חשיבותה של המדיה החברתית במערכת הבחירות הנוכחית: במקום לחכות עד תשדירי הבחירות שכבר איבדו את הרלוונטיות שלהם, המועמדים העלו סרטוני בחירות הומוריסטים לרשת, ותחקירני החדשות העלו את הסרטונים למהדורות הפריים טיים כבר בחודש ינואר. כל סרטון זכה למאות אלפי צפיות, ובזכות הטלוויזיה – חלקם הגיעו לכמעט כל בית אב בישראל.
הצפת הסרטונים נשענת על תשתית טכנולוגית ותרבותית. בצד הטכנולוגי נמצאת התחרות שבין Facebook ל-Youtube, שגרמה לרשת החברתית הפופולרית בישראל להטמיע סרטונים שרצים באופן אוטומטי ומציגים לכל את היקף הצפיות בסרטון. בצד התרבותי נמצאת תרבות הריאליטי, שהפכה את המועמדים – לראשונה במערכת הבחירות הנוכחית – לכוכבים הראשיים של הסרטים ולמספרי הבדיחות בעצמם.

נכתב ע"י – רביב טל, מנכ"ל Vigo

מאמרים נוספים