השבוע במוסף “7 ימים” של עיתון “ידיעות אחרונות“, נעשה סיקור מכובד ומרתק על ידי העיתונאי רענן שקד, כשהוא חולש על נתונים סטטיסטיים מהרשת הפופולרית פייסבוק, מעלה ציטוטים של דמויות מוכרות וסוקר את ההשלכות של הרשת על התנהגויות של אנשים, על בני נוער ובכלל האנושות.

מוך "7 ימים", ידיעות אחרונות, כתבה של רענן שקד

מוך “7 ימים”, ידיעות אחרונות, כתבה של רענן שקד

חוץ ממני, ראיין שקד גם את ד”ר כרמל וייסמן, מהתוכנית הרב תחומית במדעי הרוח של אוניברסיטת תל אביב, שטענה כי “פייסבוק היא סביבה אקולוגי שלמה שבלעה את האינטרנט לתוכה.פורומים הפכו לקבוצות פייסבוק, במקום אתרים אנשים מקימים דפי פייסבוק ולצרוך חדשות גם נכנסים פחות לפורטלים ויותר ניזונים ממה שהחברים שלך הציפו בפיד.”

פרופסור שיזף רפאלי, ראש המרכז לחקר האינטרנט מאונ” חיפה אומר ש”עשר שנים פייסבוק באוויר ועדיין לא הבנו את מלוא הפוטנציאל של זה לשינוי אורחות הדמוקרטיה. כבר עשר שנים שום דבר לא כמו שהיה לפני פייסבוק”.

תחילתו של הרומן הפייסבוקאי שלי

כשאני גיליתי את פייסבוק, זה היה בתקופה שגרתי אי שם בניו יורק הרחוקה ופייסבוק היתה אולי בת שלוש בערך, בתקופה בה היא נפתחה לכל בעלי האימיילים ולא רק לסטודנטים באוניברסיטאות.
בתקופה ההיא היה לי חשבון בפלטפורמה חברתית אחרת שהיתה פופולרית אז והיום ממש פחות, שנקראת Myspace, או “מייספייס”.
המעבר מה”מייספייס” לפייסבוק לא היה לי פשוט.
“מייספייס” היתה עשירה באפשרויות עיצוב של הממשק, העלאת רקעים ותמונות, תגובות עם ויזואלים ויצירת מצגת תמונות שאהבנו.
הפייסבוק, פתאם כלל טקסט. פתאם צריך לחשוב על תוכן.
לכתוב על דברים. להפעיל את הראש מעבר לתמונות ולמצגות ולסרטונים.
אז בהתחלה לא אהבתי את פייסבוק.
אבל הבנתי שהיא הולכת ומתחזקת מהר מאד, לכן התחלתי ליצור בה תכנים ולשתף בה חוויות עם המשפחה שלי שגרה רחוק ממני.
ויותר ויותר נקשרתי אליה.

tal-navarro-facebook

מי צריך אתר? יש לי דף לייק! – טעות נפוצה

למה פייסבוק?

בתקופה שחזרתי לארץ, פייסבוק גם פתאם הגיחה ועשתה עליה ארצה.
הרשת עלתה יותר ויותר אנשים למודעות של אנשים ואנשים החלו לפתוח פרופילים ולשתף בהלך היום שלהם.

וככל שהזמן עובר – הרשת הזו מתחזקת וגדלה. ישנן הרבה ספקולציות מצד אנשים רבים לגבי גורלה של הרשת בעתיד. הרי רשתות חדשות נוצרות כל הזמן, לדוגמא: האינסטגרם (שכבר הספיקה להיקנות ע”י פייסבוק), וואטסאפ שהולכת ומתחזקת, פינטרסט, גוגל פלוס ועוד ועוד רבות.

אבל בינתיים, פייסבוק כאן כדי להשאר. נתונים סטטיסטיים מעידים כי פייסבוק משתדרגת ומשנה את העיצוב, האלגוריתם ופיצ”רים שונים גם למען גולשים, גם למען מפרסמים וגם בהתאם לתחרות הגדלה שיש לה מול רשתות חדשות שצצות כל הזמן. הנתונים אף מעידים שהמעבר של פייסבוק לעולם הסלולר נחל הצלחה אדירה השנה והוא בצמיחה מתמדת.
גם ההכנסות של פייסבוק השנה היו הגבוהות ביותר שהיו לה אי פעם ונראה כי פייסבוק כאן להשאר, אפילו אם היא תקבל וורזיות שונות בהמשך הדרך או אפילו אם תתחזקנה רשתות אחרות חדשות מסביב.

נתונים סטטיסטיים על פייסבוק מתוך הכתבה של רענן שקד:

כ- 1.26 מליארד משתמשים בפייסבוק
כ-728 מליון איש פעילים יומיומיים ברשת
כ-26% עלייה במספר המשתמשים  בין 2011 ל-2012
כ-42% שיעור המשתמשים הגברים בפייסבוק
כ-20 דקות אורך שהייה ממוצע ברשת
יותר מ300 פטה-בייט זהו נפח המידע שמאחסנים משתמשי פייסבוק
כ-30% בעלי תואר ראשון ממספר המשתמשים בפייסבוק
כ-300 חברים בממוצע לבני ובנות נוער כיום בפייסבוק
כ-87 מליון משתמשים בסין (למרות שהיא חסומה)
כ-351 דקות זהו זמן שהייה חודשי באתר למשתמש
ישנם כ-4,619 עובדים בפייסבוק
וכ-4.5 מליארד לייקים בממוצע כל יום

לכתבה המלאה של רענן שקד, מוזמנים לקרוא כאן:

שלכם,

טל

 

 

אם אהבת, בטח גם תאהב את...
כל המאמרים, מדיה דיגיטלית
איך להשתמש בלינקדאין לשיווק העסק שלכם? How to Use LinkedIn to Market Your Business
5 ביולי 2021
כל המאמרים, כללי, מדיה דיגיטלית
איך להפיק צילומים שיווקיים לעסק שלך? How to produce a business marketing photoshoot
27 ביוני 2021
כל המאמרים, כללי, מדיה דיגיטלית
המסע שלי למען ההסברה הישראלית במבצע שומר החומות My Journey to and for Israel
31 במאי 2021
כל המאמרים, מדיה דיגיטלית
מה זה ביטקלאוט ומה צריך לדעת על הרשת החברתית החדשה? What Is BitClout
13 במאי 2021