אהרון מדואל בפייסבוק

בחירות מקומיות במדיה החברתית 2013 – חלק 1

זה עבד גם בבחירות הכלליות שהתרחשו בסוף 2012 וכבר אז הבינו שהכוח בידי העם, לא רק בקלפי.
הרשתות החברתיות תופסות חלק מכובד מכל תהליך פוליטי בימינו ולא רק לטובת המועמדים.
המדיה הדיגיטלית יכולה להביא לחשיפת מסריהם של המועמדים אל עוקביהם בזמן קצר ובזמן אמת, אך היא גם יוצרת אי שקט ו"מלחמות דיגיטליות" בין מתמודדי הראשויות.
לארונה היו מקרים ברשת בהם נחצו קווים של נימוס, חשבונות אנונימיים רבים נפתחו ויצרו מערכה קרבית של הכפשות, זילזול ופגיעה שירדה לרמות אישיות ופוגעניות.

פספסת את המחקרים הקודמים? 
מועמדי תל אביב | מועמדי חיפה | מועמדי ירושלים

נבדקו 3 ערים: ירושלים, תל אביב, חיפה

buzzilla statistic
buzzilla statistic

 העיר שלגבי המועמדים שלה מתנהל הכי הרבה שיח היא ירושלים.

לקראת הבחירות לראשות העירייה ולמועצות המקומיות, יצאתי לשטח לחקור את פעילותם הדיגיטלית של כל אחד מהמועמדים בערים הגדולות.

בחלק הראשון נדבר על המועמדים לראשויות המקומיות של תל אביב:

רון חולדאי:

פעילות הדיגיטל של רון חולדאי נפרשת על יותר מאפיק דיגיטלי אחד וראויה על כך לציון,
אך פעילותו היא פחות אישית, יותר מעבירה מסרים ופחות מביאה את הקהל להתחבר אליו בצורה אישית.

גם האתר הראשי המשמש את חולדאי הינו אתר עיריית תל אביב, אשר גם שם כל נושא הקישור בין האתר לפלטפורמות החברתיות הינו לוקה בחסר.

זירות:
רשתות 58% (כחמישית מהשיח שם מתוך דף הבית של רון חולדאי.)
כתבות- 20% (ראש עיר מכהן, חלק מהכתבות הן על פעילויות עירייה)
טוויטר-15%
פורומים-5%
בלוגים- 2%

נושאים עיקריים בשיח ברשת:
– יחס לדרום העיר (הזנחה)
– פליטים ( טענות שליליות משני צידי הקשת הפוליטית: לגבי העזרה שהגיש וגם לגבי עזרה מעטה מידי)
– עייפות החומר, הבטיח שלא ירוץ שוב והינה הוא רץ

פייסבוק:
12,844 לייקים

גם כאן, עיצוב העמוד אחיד, אסתטי והטאבים מעוצבים באחידות.
בעייתיות עם טאב שנקרא – "מפת תלת אופן- הוא לא נפתח, לא בכרום ולא בפיירפוקס ועדיף אולי שלא יהיה בכלל, אם אינו עובד.

יש שיח חיובי אבל מורגש שהוא מאד אנמי. יש הרבה שלילי מתון ועושה רושם שלא מעודדים שיח מפחד לשיח שלילי. כלל, התחושה היא של רצון ל"הרדים" את הבחירות. כמה שיותר שקט – יותר טוב

ישנן  גם מספר קבוצות שליליות נגדו:

להעמיד לדין את רון חולדאי 179 איש
רון חולדאי הביתה 26 איש
רון חולדאי- ניפגש בבחירות 390 איש

רון חולדאי בפייסבוק
רון חולדאי בפייסבוק

יוטיוב:

בעל 1,134 מנויים לערוץ של "תל אביב". אופטימיזציה לא יציבה, כלומר – יש סרטונים בעלי אופטימיזציה לא רעה (עדיין חסרה הנעה לפעולה בתיאור, למשל – לינק המוביל לאתר או לפעילות כזו או אחרת של העירייה או של חולדאי).
בחלק מהסרטונים אין בכלל תיאור.
התיאור חשוב למטרת קידום במנועי החיפוש כי גוגל קורא ומקדם מילות מפתח שאנשים מחפשים ושנכתבים בתיאור ביוטיוב.

אינסטגרם:
פעילות מועטה מאד, יש לחולדאי כ-194 עוקבים ו-65 פוסטים. אינו מעדכן בעקביות. םעילות עניפה יותר באינסטגרם יכולה להביא קהלים חדשים, הרבה צעירים להזדהות ולהתחבר לחולדאי, גם ברמה האישית ולא רק פוליטית .

טוויטר:

בעל 2,005 עוקבים, בקושי נעשית שם פעילות. הפעילות האחרונה נעשתה בפברואר. חבל, כי טוויטר יכולה להביא קהל אחר ובמילא הושקע עיצוב הפלטפורמה – חבל שהוזנחה.

 ניצן הורוביץ:

פעילות הדיגיטל של ניצן הורוביץ היא יחסית אישית, מחברת אליו את הקהל.
הפעילות הדיגיטלית שלו נרחבת למדי ונפרשה על פלטפורמות מרובות, מה שהגדיל את החשיפה של התכנים שלו לקהלים שונים בנקודות זמן שונות.

בפעילותו השתמש הורוביץ בכיוונים דיגיטליים שונים ויצר פעילויות ראויות לציון,כגון:

  • crowd funding
    הורוביץ ניצל את פופולריותו ההולכת וגדלה שלcrowd funding  (עולם הגיוס חברתי של כספים) שהוא תהליך גיוס תרומות דרך הרשת, כלי ההופך להיות יותר ויותר פופולרי בימים אלו. הגיוס התבצע ע"י מערכת תרומות שהקימה המפלגה בדף נחיתה ייחודי לקמפיין הבחירות.
  • מיניסייטים:
    פעילות דיגיטלית יפה היתה גם הישענותו של מטה הורוביץ על מערכת מרכזית שמאפשרת אופטימיזציות מהירות בלי הרבה תכנות לעמודי נחיתה שונים.
    לדוגמא – נעשה קמפיין (שהוביל לעמוד נחיתה) אשר בו איפשרו לאנשים לשלוח תמונות וסיסמאות בתוך דף הנחיתה (מיניסייט) ושלטים רבים נוצרו באמצעותם.
  • אתר ממוקד:
    שימוש באתר ממוקד מטרה לבחירות (להורוביץ יש אתר נוסף יעודי של המפלגה, בו לא נעשה שימוש למטרת הבחירות).
  • שימוש בניוזלטר שנשלח קבוע למאות אלפי אנשים.
  • Badge
    נעשה שימוש מושכל ב BADGE שמאפשר לגולשים ותומכים לציין את הקמפיין של הורוביץ בתמונת הפרופיל שלהם.

פילוח אתרים:

רשתות-60% (מתוכם: 31% הדף של ניצן, 6% הדף של מרצ)
טוויטר-18%
כתבות12%
פורומים- 7%
בלוגים- 2%

בפייסבוק:
40,594 לייקים.

נראה כי ישנה השקעה לא מועטה בכל הנוגע לפעילות הפייסבוק של הורוביץ.
עיצוב העמוד מזמין, אסתטי והטאבים מעוצבים באחידות.

השיח אינו אחיד, לעיתים ישנה פניה בגוף ראשון ולעיתים פניה בשם הצוות. אין זה פסול, אך יש לזכור כי הקהילה של תומכיו של ניצן היו תמיד מעדיפים לשמוע אותו כדובר באופן אישי.
בכלל, אנשים תמיד מעדיפים לשמוע פניה אישית מאנשים ופחות מ"דף" או מצוות של מישהו.

לזכותו יאמר כי יש תיעוד של אירועים שקורים ושהוא לוקח בהם חלק, אך ניתן היה להוסיף פן קצת יותר אישי גם, לדוגמא – התארגנות לקראת פעילות שכזו או "תמונות מאחורי הקלעים" של סיטואציה מסויימת. לפעמים לראות "פן אישי" או רגע של אמת בחייו של דמות כדוגמתו, מחברים מאד בינו לקהילה שמרגישה לרגע חלק מחייו האישיים ומזדהה.

מבדיקה פנימית נמסר כי ניצן מעורב אישית בכתיבת הפוסטים, מאשר ועובר על הכתוב לפני עליה לאויר.
בנוסף, הוקמה אפליקציה מתוחכמת למיפוי העיר על ידי שגרירים – הם נכנסים לאפליקציה והמערכת שואבת את פרטיהם לפי מיקום, פילוח דמוגרפי וכו' ומציגה להם את חבריהם בפייסבוק.

עוד פיתוח פייסבוק מעניין הינו משחק מחשב, בו אנשים נאבקים במתחריו של הורוביץ. עד כמה זה פגע במטרה, זה לא בטוח. מה שכן בטוח זה שזה יצר ויראליות ושיח סביבו. חשוב לא פחות.

קבוצות בפייסבוק:

– קבוצת תומכים סגורה : 167 חברים
– קהילה: האמת ניצן הורוביץ 451 לייקים
– השגרירים של ניצן הורוביץ- קבוצה סגורה 151 חברים

ניצן הורוביץ פייסבוק
ניצן הורוביץ בפייסבוק

יוטיוב:

ערוץ היוטיוב של ניצן הורוביץ מעוצב בהתאמה לשפה העיצובית של שאר הממשקים שלו וכמו כן, נעשתה אופטימיזציה בסרטוני היוטיוב שלו.
אפשר היה להוסיף לינק לאתר שלו או הנעה לפעולה בתיאור הסרטונים (בפרגרף הראשון), מה שהיה מקדם את הגולש, עוד צעד אחד "במשפך המכירה" של ההצבעות.

אינסטגרם:

1110 עוקבים, פעילות חשובה בה ניצן הורוביץ ממנף וחושף רגעים "אישיים" שלו ובכך מקרב אליו את הקהילה שלו ומביא אותם להוקיר ולהתקרב אליו גם כבן אדם.

טוויטר: 7800
עוקבים. ציוצים עקביים ולא אוטומטיים מהדף – מראה על ניהול שוטף של הפעילות בפלטפורמה.

אהרון מדואל

השיחה על אהרון מדואל אינה פופולרית ברשת אם משווים אותה למתחריו, אך הוא אכן פעיל גם כן בכמה מישורים ברשתות החברתיות.

כל הייצוג הדיגיטלי של אהרון מושג בשפה פוליטית, לרבות הפייסבוק, ששם תמיד עדיף לנסות ולהכנס לנעלי הגולשים או הקהל, ולנסות לדבר אליו בגובה העיניים ואולי אף לשקול פנייה אישית אל הקהל.

  • אתר ממוקד:
    נעשה שימוש באתר ממוקד מטרה לבחירות. יאמר לזכותו כי האתר של אהרון מדואל אכן מקושר לפלטפורמות בהן הוא פועל, אך יש זאת ניתן למצוא רק לאחר גלילה ארוכה לתחתית האתר.
  • Badge
    נעשה שימוש מושכל ב BADGE שמאפשר לגולשים ותומכים לציין את הקמפיין של מדואל בתמונת הפרופיל שלהם.

פייסבוק:

4101 לייקים
מראה דף הפייסבוק מעוצב במקצועיות והשפה העיצובית אחידה ואסטטית, כמו גם נראות הטאבים.

השיח של אהרון מדואל בפייסבוק אינו בשפה ה"פייסבוקאית". אין שם נימה אישית ובעיקר הוא מדבר על הישגיו ופעילותו.

מודל מאד ישן בו השתמש , אך יעיל במידה ויש לו ביקוש, זו ההשקעה ב – BADGE , הכוונה לאותו לוגו שיכול כל גולש להוסיף בתמונת הפרופיל שלו, למטרת הרחבת ההפצה של קמפיין הבחירות שלו.

אהרון מדואל בפייסבוק
אהרון מדואל בפייסבוק

יוטיוב:
42 מנויים.
בדומה למתחריו, ערוץ היוטיוב של אהרון מדואל מעוצב בהתאמה לשפה העיצובית של שאר הממשקים שלו וכמו כן, נעשתה אופטימיזציה בחלק מסרטוני היוטיוב שלו.
לחלק מהם חסר תיאור וחבל.
אפשר היה להוסיף לינק לאתר שלו או הנעה לפעולה בתיאור הסרטונים (בפרגרף הראשון), מה שהיה מקדם את הגולש, עוד צעד אחד "במשפך המכירה" של ההצבעות.

טוויטר:
493 עוקבים.
נראה כי מודיאל מצייץ הרבה, אך לא באופן ישיר אלא בצורה אוטומטית מפלטפורמות אחרות, שזהו מהלך חשוב כדי לשמור על "עירנות" ופעילות בטוויטר, אך תמיד עדיף לנסח הודעות ישירות בטוויטר מאשר בצורה אוטומטית/

באינסטגרם אין כלל פעילות. וחבל, כי אינסטגרם מהווה כלי שיווקי מאד חזק בעיקר לאנשים ומותגים כמו אנשי ציבור ופוליטיקאים.

פספסת את המחקרים הקודמים? 
מועמדי תל אביב | מועמדי חיפה | מועמדי ירושלים

מאמרים נוספים