מדיה חברתית, אם אנסח אותה בהגדרה מדוייקת יותר, היא בעצם יצירת אינטרקציה וירטואלית דו-כיוונית, בה אנשים הפכו להיות מבשרי הבשורה, צרכני תכנים ויוצרי תכנים כאחד.
זאת בניגוד למדיה המסורתית, שם הפעילות יוצאת מכיוון אחד להרבה אנשים (כמו פרסומת ברדיו, בטלויזיה או שלט חוצות בהלכה, שאין אפשרות לקבל פידבק בחזרה על הפרסומת).

מאז שהתפתח כל העולם של המדיה החברתית,
יש הרבה אנשים שמדברים על פייסבוק. הם מסוג האנשים שקוראים לעצמם “מומחים”, או “מנהלי מדיה חברתית”.
אבל האמת היא שמדיה חברתית, אינטראקציה ושיח ויראלי – צריך לעשות. לא רק לדבר על זה.

הנה דוגמה קלאסית לפעילות מדיה חברתית מעולה, ואיך היא קרתה:

הפוסט הויראלי של סופר סבתא (לחץ כאן לפוסט המלא)

הפוסט הויראלי של סופר סבתא (הכנס לראות את הפוסט ב: Facebook.com/TalNavarro )

פעילות מדיה חברתית במיטבה

בערב יום השואה, העלתי תמונה של סבתא שלי איתי, וכתבתי לכבודה פוסט. כמה שורות שמספרות על מה שעבר עליה בזמן השואה וברכה שבירכתי אותה באהבה.
בדקות הראשונות עלו הלייקים והתגובות קלחו. אמרתי לעצמי שבטח אלך לישון ויהיה לסטטוס הזה איזה 6000 לייקים (בהתלהבות קלה, כן? לא כל יום יש 6,000 לייקים לפוסטים שלי וכבר חשבתי איך אספר לסבתא איזה יופי, היא קיבלה הרבה לייקים, למרות שהיא לא תבין בכלל על מה כל ההתרגשות).

תוך שעה (נשארתי עוד קצת ערה לצפות), היו 27,000 לייקים ומאות שיתופים.
הלכתי לישון וכשקמתי בבוקר – היו 45,000 לייקים, 700 שיתופים ומאות תגובות.

סבתא התקשרה לספר לי בהתרגשות שזיהו אותה בבנק ובקופ״ח בתור. היא גם טרחה להסביר לאנשים שזיהו אותה, ש”היא לא מהמחשב” (כי אין לה אינטרנט), ואז סיפרתי לה שפירסמתי לה ברכה בפייסבוק והיא התרגשה מאד.

בערב ישבנו יחד והקראתי לה תגובות והיא היתה בעננים 🙂
נכון לעכשיו יש יותר מ-57,000 לייקים, כמעט 1,000 שיתופים ויותר מ-1300 תגובות, והמספר גדל.
לא נראו מספרים כאלה בארץ, ללא פירסום ולא מתוך דף עסקי, בפחות מ24 שעות.

איך זה קרה? נקודות מנחות ליצירת פוסט ויראלי

ויראליות גבוהה לא מגיעה סתם כך או כל הזמן. אחרי המון שנים של נסיון, הדרכות ולקוחות שעבדתי איתם בתחום, סיכמתי לכם כמה נקודות מפתח חשובות שכדאי ליישם כדי להגיע לויראליות גבוהה:

1) הגדרות פרטיות
נכון, יש כאלה שאומרים – “נראה לך אני פותח את החשבון שלי שכולם יראו?! אני הכי קנאי לפרטיות שלי!”
אז חבר”ה – מי שקנאי לפרטיות שלו – שמראש לא ינסה את נושא הויראליות. ויראליות, כשמה היא – להגיע להרבה אנשים.
ואת זה אפשר לעשות רק אם הפרופיל שלך חשוף להרבה אנשים.

2) רלוונטיות
אם הייתי כותבת לסבתא שלי ברכה ומספרת על מה שקרה לה בשואה, שבוע אחרי יום השואה – זה כבר לא היה רלוונטי. טיימינג בפייסבוק הוא אחד האלמנטים החשובים.
כיתבו סטטוס/ פוסט שמתאים לאותו רגע. שמדבר על משהו שקורה עכשיו, שקשור למה שקורה עכשיו, אנשים מאד מזדהים עם פוסט רלוונטי ולכן חשוב לנסות להיות כמה שיותר רלוונטי מבחינת זמני אירועים או חוויות.

3) כיתבו לרגש של הגולש

אנשים אוהבים סיפורים.
ויותר מזה – אנשים אוהבים סיפורים מרגשים. ברגע שאתם נוגעים בלב של מישהו, הוא יגיב. לייק, שיתוף או תגובה, אחד מהם כנראה יתקיים, רוב הסיכויים.

4) תמונה אחת שווה אלף מילים

תעלו תמונה שהיא לא מדכאת, תמונה שהיא לא קשה לצפייה, תמונה שנעים להסתכל עליה וכמובן חשוב שהיא תהיה רלוונטית לתוכן ולאותו הרגע.
תמונה שלי עם סבתא שלי, לא דווקא שחור לבן או דכאונית, אלא צבעונית, כאשר שתינו מחייכות – עשתה את העבודה.

5) תיוג אנשים בתמונה

כאשר אתם מתייגים מישהו שקשור לתמונה – התמונה תופיע גם אצלו על הקיר.
לכן, תזכרו שכשאתם מתייגים מישהו והוא מאשר את התיוג אצלו – החשיפה גדלה – לא רק כל החברים שלכם יראו את זה – אלא גם החברים שלו.
שימו לב לא לתייג סתם אנשים שלא קשורים לתמונה – זה יכול ממש להטריד.

6) אינטרקציה היא שם המשחק

כמו בחיים האמיתיים – גם בחיים הוירטואליים – מי שנותן תשומת לב, יקבל אותה בחזרה (אם הוא מעניין ושווה את תשומת הלב, כמובן).
חשוב לזכור שכל מי שמעלה סטטוס, היה שמח לקבל את המשאב הכי חשוב במדיה החברתית – תשומת לב.
כמו שאתם הייתם רוצים שיתייחסו אליכם – תדאגו לתת יחס לאחרים מדי פעם. לפרגן, להגיב על סטטוס ולדעת להפגין נוכחות אצל חבריכם, גם כדי לתת להם תחושה טובה, גם כדי להנות מהתכנים שלהם וגם כדי שיזכרו לבוא ולבקר אצלכם גם.

7) לא להשתמש בלינק חיצוני

שימוש בלינק חיצוני לפייסבוק (כמו שיר ביוטיוב או לינק לאתר חיצוני אחר) פוגם בויראליות של פוסט. פייסבוק חותך חשיפה של תוכן שעלול להבריח את הקהל שלו לאתרים ופלטפורמות אחרות ולכן הויראליות גם נחתכת.

8) התמדה

פייסבוק היא החצר האחורית של השכונה. אם אתם לא נמצאים שם הרבה ולא יוצרים הרבה אינטרקציה עם אחרים, החשיפה שלכם תרד וגם האינטרקציה שאחרים יעשו איתכם תהיה נמוכה יותר.
תהיו פעילים, הגדילו את מעגל החברים שלכם, הגדילו את החשיפה שלכם בפלטפורמות אחרות, בסינכרון עם הפייסבוק – ותגיעו לויראליות ופעילות גבוהה יותר עם הזמן.

זיכרו – לבנות פעילות וחשיפה גבוהים זהו תהליך שלא קורה ביום או ביומיים ומצריך לא מעט עבודה.

בנוסף, יש אלמנטים נוספים שצריך לקחת בחשבון, אבל מי שיתמיד, מי שיהיה אמיתי, בגובה העיניים ויצליח ליצור חיבור אמיתי עם הקהל שלו – יתכן ויגיע לויראליות ולחשיפה גבוהה 🙂

המון הצלחה!

שלכם, טל

אם אהבת, בטח גם תאהב את...
כל המאמרים, מדיה דיגיטלית
נקודת האל-חזור של פייסבוק: על ההחלטה התקדימית להשעות את דונאלד טראמפ מהמדיה החברתית
16 בינואר 2021
כל המאמרים, מדיה דיגיטלית
איך למחוק דף פייסבוק ובאיזה מקרים כדאי לעשות זאת – How To Delete A Facebook Page And In Which Cases It Is Worth Doing
22 באוגוסט 2020
כל המאמרים, מדיה דיגיטלית
למה פייסבוק פוסלת מודעות וחשבונות – Why Facebook Rejects Ads And Accounts
9 באוגוסט 2020
כל המאמרים, מדיה דיגיטלית
איפה כדאי לכם להשקיע יותר בפייסבוק או באינסטגרם? – Insragram Or Facebook, Where It’s Better To Invest
24 ביולי 2020