אין ספק שיש תחרות לא רק בעולם הפוליטיקה. לא רק על הכסא, על הקולות או על אהדת הקהל, אלא שבימינו, גם על כמות הלייקים.
למי יש יותר לייקים, יותר שיתופים, יותר תגובות ויותר נוכחות.
מי השחקנים הראשיים?
ציפי לבני
שחשפה לא מזמן את מפלגתה החדשה, נושאת בין תמונות ה"קאבר" שלה גם את הסלוגן החדש שלה וגם תמונה המשלבת מקטעים מפעילויות שהיא עשתה.
לציפי יש נכון להיום יותר מ-31 אלף עוקבים בפייסבוק וסביב הקמת המפלגה החדשה שלה, נוצרו המון דיונים ושיחות, בינהם לשימצה ובינהם לחיוב, יצאו המון ממ"ים (תמונות מפוברקות) קורעות מצחוק, בדיחות על חשבונה (כמו כל פוליטיקאי במדיה הזו) וכן שיחות שלמות על טיב חזרתה לפוליטיקה.
לבני, אשה חזקה ומרשימה, מחזיקה גם פעילות שכזו וכמובן חוטפת ביקורות על ימין ועל שמאל, המתבטאות גם בעולם האופליין וגם במדיה החברתית.
בטוויטר יש לה כמעט 10 אלף עוקבים וציוצים שמתעדכנים ישירות מהפייסבוק, ולעיתים עולה פוסט בשמה, שזהו מהלך חשוב מאד, כדי להראות שלא הכל "אוטומטי" מהפייסבוק
מעוניינים בהדרכה על מדיה חברתית? סדנא בחברה שלכם? ייעוץ? לחצו כאן
יאיר לפיד
הפעילות של לפיד במדיה החברתית מרשימה ביותר. לא רק שיאיר מעורר הכי הרבה שיחה ברשת, אולי קצת יותר מראש הממשלה, בניימין נתניהו, אבל הוא גם משקיע מאד בנוכחות הדיגיטלית שלו, בעיצוב הטאבים ובמתן מענה אישי לגולשים.
ראויה לציון האפליקציה החדשה והמושקעת שהעלו אמש בדף הפייסבוק שלו, שמתארת את החזון של מפלגת "יש עתיד", את התנהלות השיחה שמנהל לפיד עם הגולשים שלו, והוא הפוליטיקאי היחיד שכמו שהוא טוען במציאות כי הוא אחד העם, כך הוא מתנהל בפייסבוק – מענה לשאלות וטענות גולשים בפייסבוק הינו אחד הדברים החשובים, המעידים על אכפתיות והשקעת זמן מחשבה ומענה לקהל העוקבים.
ללפיד 105 אלף עוקבים נכון להיום והרבה פרופילים פקטיביים בטוויטר, ללא אחד המייצג אותו. גם באינסטגרם אפשר למצוא את לפיד עם 3,228 עוקבים ותמונות שעולות בזמן אמת מאירועים וחוויות הקשורות למפלגתו.
בנימין נתניהו
ביבי כמו תמיד הוא איש של שואו. עם כמעט 400 אלף לייקים, הפייסבוק של ביבי תמיד שופע פעילות ובעיקר סביב התמונות האישיות שאנשי המדיה החברתית שלו מעלים. לכל תמונה אותה מעלה זוכה ביבי לעשרות אלפי לייקים, מאות תגובות ושיתופים וכמו כן, רבים כותבים לו ביקורות על הקיר, לטובתו ולרעתו.
נתניהו כבר הבין את שם המשחק ובעבר, כאשר העלו תמונות מזוייפות בדמותו (ממ"ים) ואף הוא העלה תמונה מצחיקה בדמותו, עם ציטוט של המילה "דוגרי", היוצאת כאילו מפיו של נתניהו בתמונות השונות.
גם בטוויטר פעיל ראש הממשלה ויש לו כיום כ-127 אלף עוקבים ויותר מ-600 ציוצים. באינסטגרם גם אפשר למצוא אותו, מתעד ומעלה
כמובן, הערה בסוגריים, שאלו הם אנשיו אשר פעילים במדיה ולא הוא אישית. רק חסר לנו שראש הממשלה יעביר את זמנו בלצייץ או להגיב לאנשים בפייסבוק. או אולי עדיף שהיה עושה זאת?….
מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי הוא מקבל מדי פעם בקשות של גולשים הכותבים לו אישית ומגיב באופן אישי.
שלי יחימוביץ'
לשלי יחימוביץ', ראש מפלגת העבודה, יש כיום כמעט 59 אלף עוקבים בפייסבוק ופעילות ענפה בדף שלה. היא תמיד מתחילה ב"הי, כאן שלי", פנייה אישית שאני מאד אוהבת, ומדי פעם יש פניה מאנשים אחרים שאינם היא, כך שקל יותר לזהות מי פונה ומדבר באותו רגע לגולשים.
שלי משתפת בחיי היומיום שלה, בסקרים שנעשים, משתפת בכתבות ובסרטונים פוליטיים ובדף שלה יש פעילות רבה ואינטרקציה גבוהה.
בטוויטר יש לה 5,000 עוקבים ופעילותה מגיעה ביקר מהפייסבוק.
חשיפה ברשתות החברתיות פותחת דלת לכל אחד מאנשי הפוליטיקה להגיע לקהל רחב יותר בצורה אישית יותר, ממה שמאפשרת לו כל מדיה אחרת.
בשימוש נכון בפלטפורמות, יכול פוליטיקאי להשפיע על דעתו של הבוחר, אך חשוב שהוא יברור מילים בקפידה ויהיה ערוך לקבל ביקורות ופידבקים קשים מגולשים, ושיזכור כי זה יהיה חשוף אצלו בקיר.
בסופו של דבר – מדיה חברתית היא מקופ דמוקרטי וחשוף, ברגע שפוליטיקאי יבין זאת, הוא יוכל להגיע ללב של יותר אנשים בזמן קצר.