שישה מיתוסים בניהול סושיאל

שיווק במדיה החברתית הוא תחום שלעולם אינו קופא על השמרים: התרבות ברשתות החברתיות כל הזמן משתנה, הדורות מתחלפים, ובעיקר, האלגוריתם משתנה בתגובה לכך. משום כך, גם אנחנו בתור מנהלי סושיאל צריכים להשתנות גם אנחנו, ולדעת מתי עלינו לזנוח דברים שעבדו בעבר, אך אינם עובדים עוד היום. עם זאת, ישנם לא מעט אנשים שתקועים עם דפוסי חשיבה "עתיקים", ומתקשים להפנים שעל חלק מהפרקטיקות בשיווק בסושיאל כבר אבד הכלח. משום כך, אספנו עבורכם כמה מיתוסים בניהול סושיאל, שאנחנו מציעים לכם לשחרר מהם ולהמשיך הלאה. שימו לב במיוחד למיתוס מספר 4, הוא אולי החשוב ביותר לקחת אתכם הלאה.

מיתוס 1: ניהול סושיאל נועד לשם השגת לקוחות 

לא מעט בעלי עסקים סבורים עדיין ששיווק דרך רשתות חברתיות, נועד כדי לייצר המרות באופן ישיר מלקוחות חדשים שייחשפו לעסק שלהם. כלומר, הם מחזיקים בחשיבה לפיהם הם ישקיעו תקציב על שיווק בסושיאל, וההכנסות שיגיעו מלקוחות שייכנסו בעקבות הפרסום בסושיאל יעלו על אותן הוצאות השיווק. עם זאת, כיום ניהול סושיאל (במרבית המקרים) לא עובד ככה: עסקים קטנים וגדולים כאחד מבינים שהם צריכים נוכחות ברשת היום (לפחות באינסטגרם), אבל בנוסף לכך, הם מבינים שהנוכחות הזאת לא נועדה לייצר המרות באופן ישיר. במובן מסוים, שיווק באינסטגרם ובפייסבוק עובד כמו פרסומת, קרי יצירת דימוי למותג, יצירה וחיזוק של מודעות למותג, ייצוג חיובי של המותג וכדומה. 

בהסתכלות אחרת, יצירת נוכחות בסושיאל חשובה לשם מתן תחושה שהמותג הוא רציני מספיק כדי להשקיע בנוכחות בסושיאל. בנוסף, הפרופיל החברתי של העסק בסושיאל מהווה דרך נוספת ליצירת קשר עבור חלק מהלקוחות הפוטנציאליים. לכן, חשוב שיהיה פרופיל באינסטגרם, אבל לא כדי לייצר דרכו מכירות (למרות שזה אפשרי), אלא בעיקר כי הדבר תורם לתפיסת המותג שלנו, וכן מהווה אלטרנטיבה לתקשורת עם לקוחות פוטנציאליים.

מיתוס 2: יצירת טראפיק מחברים תביא תנועה אורגנית לפוסטים

מנהלי סושיאל לא פעם מבקשים מחברים או מהלקוח ומכריו להיכנס לפוסט ולעשות לייק, שיתוף וכדומה. אולם האמת היא שהאלגוריתם יודע שכאשר כל הלייקים מגיעים מאנשים שהם מאותו "מילייה" (קרי מקבוצה של פרופילים הקרובים האחד לשני, וכן שתמיד זה אותם אנשים שעושים לייק), אזי האלגוריתם מזהה זאת, ולא נותן משקל כלשהו ללייקים הללו. לייקים מחברים אולי עובדים בפעם הראשונה או השנייה, אבל מעבר לכך, זה פשוט לא עושה דבר. במידה מסוימת, יתכן שזה עושה נזק (בכך שזה גורם לאינסטגרם לחשוב שהלייקים האלה הם מבוטים).

מיתוס 3: סושיאל מאפשר שיווק בחינם

רבים מחזיקים בתפיסה לפיה אינסטגרם, טיקטוק ופייסבוק הם כלי שיווקי ללא עלויות. במובן מסוים זה קצת נכון: אם אתם עצמכם מומחים ברשתות וביצירת תוכן, אז אתם יכולים לנצל את הבמה שאינסטגרם נותנת ללא עלות, ולהרוויח מכך נוכחות וחשיפה לעסק שלכם. עם זאת, אם אתם "סתם" מעלים תוכן, עלא-באב-אללה, אז ככה זה גם ייראה. חשוב להבין שרשתות חברתיות היום הן לא חברתיות בכלל: הן צביר של ערוצים המתחרים בו זמנית על תשומת הלב של גולשים. אם תעלו תוכן לא מעניין, אז הוא לא יעשה שום דבר. משום כך, כדי להפיק תועלת מן הרשתות החברתיות, מוטב להיעזר באנשים שיודעים לעשות תוכן מעניין.

מיתוס 4: פרסום פוסטים עובד טוב יותר בשעות מסוימות

כשהתחום של ניהול סושיאל הפך מתחביב לשיטה, כנראה שזה היה "הטיפ" הכי מנצח ומוכר בין אלה שלקחו את התחום ברצינות. הדיבור היה משהו בנוסח עדיף לפרסם פוסטים בשעות אחר צהריים, בימי ראשון ורביעי וכדומה, או נוסח דומה אחר עם זמנים וימים אחרים. לפני עשר שנים בערך, רשתות חברתיות עוד אכן השתמשו בפיד כרונולוגי, כלומר פיד שמציג לגולשים תכנים בהתאם לזמנים שהם פורסמו. עם זאת, כבר שנים שזה לא עובד כך (אינסטגרם שינתה זאת לכל המאוחר ב-2016). מעבר לכך, רובנו מבלים כל כך הרבה זמן ברשתות החברתיות, שזה כמעט ולא משנה מתי תפרסמו את הפוסט שלכם, הגולשים הרלוונטיים כבר כנראה יהיו בפנים בלאו הכי (אם לא עכשיו, אז עוד כמה דקות). 

עם זאת, צריך עדיין לחדד נקודה מסוימת: ה-Engagement שפוסט מקבל בשעה-שעתיים הראשונות חשובה יותר. משום כך, עדיף לפרסם בשעות שבהן אתם יודעים שיש סיכוי גבוה יותר למעורבות גולשים. עם זאת, השעות הללו משתנות מחשבון לחשבון, ובאמת קשה לשער זאת מראש. 

מיתוס 5: השקעה בעיצוב פוסטים טקסטואליים

התנהגות מאוד נפוצה מצד מנהלי סושיאל, היא להשקיע מאוד בעיצוב פוסטים בפוטושופ או בקאנבה. מדובר ביצירה של פוסטים הממחישים רעיונות בצורה אינפורמטיבית באמצעות טקסטים ועיצובים. הפוסטים האלה מהממים, שהרי קאנבה מאפשרת לכל אחד עם קצת חוש טכני וטיפל'ה חוש ויזואלי לייצר דברים מהממים, ולפעמים גם כאלה שנותנים ערך לגולשים. 

אולם האמת היא, שבאופן שבו עובד היום האלגוריתם של אינסטגרם והרשתות החברתיות בכללי, אין ערך כמעט לשימוש בפוסטים מן הסוג הזה: האלגוריתם מנתח ויזואלית את התמונה, ומזהה אם השתמשו בעיצוב כזה או אחר בעבר. אם אינסטגרם מזהה שלא מדובר במשהו מקורי, אז החשיפה תהיה בהתאם. העדיפות הברורה של אינסטגרם היא לתוכן מקורי לגמרי: במובן מסוים, אם אתם יועצי משכנתא שמתמקדים ביצירת חשיפה (לא מיתוג), עדיף להעלות עוד תמונה של הכלב שלכם מאשר קרוסלה עם עשר עצות לחיסכון במשכנתא. מעבר לכך, האלגוריתם נותן עדיפות ברורה לרילס, כך שממילא לשם הכל הולך. אם יש לכם זמן להשקיע אבל אין לכם חומרים מקוריים, עדיף להשקיע ביצירת רילס באמצעות תבניות, מאשר ביצירת קרוסלות מושקעות. 

מיתוס 6: עדיף לפרסם כמה שיותר

לא מעט אנשים טוענים שבסושיאל עדיף כמות על איכות: נפרסם כמה שיותר, משהו כבר יתפוס. אולם המציאות היא שכאשר אתם מעלים פוסט "לא מעניין" (קרי לא יוצר מעורבות), הגולשים אכן לא יוצרים מעורבות, ואז האלגוריתם לומד עליכם שהפוסטים שלכם לא מעניינים, ומעניק להם פחות חשיפה בפוסטים הבאים. משום כך, עדיף לפרסם במשורה, ולנסות להוציא את המיטב בכל מה שתפרסמו.

מאמרים נוספים