טל נברו שכפול תוכן
טל נברו שכפול תוכן

אורגינל: זה מה שחשוב לדעת על שכפול תוכן

מי מכם שעוסק בתחום של שיווק בדיגיטל, יודע שהמלאכה כרוכה בהמון יצירה של תוכן: פוסטים, מאמרים, סרטונים, ניוזלטרים וכדומה. יצירת תוכן היא אינה משימה פשוטה: היות ואנחנו לא רוצים לחזור על עצמנו, אלא לנסות ולתת איזשהו ערך לקורא או לצופה, עלינו תמיד למצוא משהו חדש, ולכן אנחנו נמצאים תמיד בתהליך של קריאה, מחקר וחיפוש אחר דברים חדשים ומעניינים לספר.

אולם הבעיה האמיתית היא לא רק למצוא מה לומר, אלא לעשות זאת תוך הימנעות מאחד האיומים הגדולים העומדים בפניו של המשווק הדיגיטלי, והוא "שכפול תוכן", קרי פרסום מחדש של תוכן שכבר פורסם ברשת. לא מדובר דווקא בפרסום חוזר של מאמר שלם או סרטון שלם: אפילו פרסום נוסף של פסקה קטנה מהווה לרוב שכפול תוכן. האיום העיקרי נובע משיקולים של קידום אתרים (SEO): אם גוגל מזהה שהשתמשנו בתוכן משוכפל, הוא "יעניש" אותנו ויוריד את הדירוג של האתר שלנו (יתכן ולעתים הדבר מהווה גם עבירה על דיני זכויות יוצרים, אולם מדובר בנושא נפרד שכאן לא המקום המתאים לעסוק בו).

היות ושכפול תוכן הוא נושא שמעסיק רבות את כל העוסקים בתחום הדיגיטל, נראה שהגיע הזמן שנשבור כמה מיתוסים בנושא. 

מה נחשב לשכפול תוכן (ומה לא?)

נתחיל במה אסור לכם לעשות, או לפחות ממש לא כדאי. מה שגוגל לא אוהב הוא שכפול תוכן, או "גירוד תוכן" (המונח הוא Content Scraping, אין לנו תרגום מוצלח יותר לצערנו). מדובר בפרקטיקה של לקיחת תוכן שכבר נסרק על ידי גוגל מדומיין אחר, ופרסומו מחדש באתר אחר. חשוב לדעת בהקשר הזה, שזה לא משנה אם שיניתם קצת הכותרת בטקסט החדש, הכנסתם מילים נרדפות וכדומה. גוגל יודע להתגבר על הקוסמטיקה הזאת: אם לא תרמתם ערך כלשהו לעולם (כלומר, לגוגל), האלגוריתם יעניש את האתר, או לפחות את העמוד הספציפי שבו מופיע התוכן המשוכפל (חשוב לציין אגב, כי רק האתר השני הזמן שיפרסם את התוכן ייענש, ולא הראשון).

מה דווקא לא נחשב לתוכן משוכפל? ראשית, פרסום אותו התוכן בשפה אחרת: גוגל הרי "דובר" את כל השפות הידועות לאדם, ולכן הוא אמור מייד לזהות זאת ולקבוע שמדובר בשכפול תוכן. עם זאת, כאשר התוכן בשפה השנייה מפורסם בסיומת דומיין אחרת (TLD), אזי לא מדובר בשכפול (למשל: תוכן שפורסם באנגלית באתר שפורסם בדומיין עם סיומת com. פורסם אחר כך בעברית בדומיין עם סיומת co.il).  

מה עוד לא נחשב? פרסום של אותו תוכן בפורמט שונה. למשל, טקסט שלאחר מכן נאמר על ידי דובר כתוכן וידאו. מה עוד? אם למשל התוכן חוזר על עצמו מספר פעמים רב באותו אתר, הדבר לא יהווה שכפול תוכן (למשל, בהרבה אתרים יש Footer או Header שחוזרים בכל העמודים באתר; גוגל מבין שלא מדובר בשכפול תוכן).

מה לגבי תמונות? אתרים רבים (גם אנחנו) משתמשים בתמונות ממאגרי תמונות. כלומר, התמונה היא תוכן שחוזר על עצמו בהמון אתרים. אין קביעה חד משמעית בעניין, אולם נראה שגוגל לא מעניש על כך. עם זאת, נראה שהוא מתגמל אתרים שמשתמשים בתמונות ייחודיות ומקוריות.

מה לגבי רשתות חברתיות? 

הדבר הכי חשוב שתקחו מהמאמר הזה, נוגע לתוכן משוכפל ותוכן מקורי ברשתות החברתיות. לא כולם יודעים זאת, אולם גם הרשתות החברתיות סורקות ומאנדקסות את כל התוכן שאתם מעלים אליהן, לרבות אינסטגרם, שסורקת את התוכן הוויזואלי שלנו. 

למה זה חשוב? רבים הם מנהלי הסושיאל שמתחזקים חשבון אינסטגרם עסקי ללקוחות שלהם, תוך שהם משתמשים בחומרים מ-Canva, מאגרי תמונות וכדומה. הפועל היוצא מכך, הוא שהמון מנהלי סושיאל מעלים תוכן שאפשר להגיד עליו שהוא "משוכפל" או לפחות לא מקורי, וזאת גם אם הם משתמשים בטמפלייטים היפים והנוחים של קאנבה (גם אם משנים אותם בהתאם לצרכינו). אינסטגרם מודה שהיא מתגמלת בחשיפה את אלו שמעלים תכנים מקוריים, שצולמו במיוחד עבור הפלטפורמה. לכן, בתור מנהלי סושיאל, עליכם לעשות כל מאמץ אפשרי, כדי לעשות שימוש בכמה שיותר חומר ויזואלי שצילמתם בעצמכם.

מאמרים נוספים