מבדיקה שבוצעה לאחרונה על ידי האתר בלומברג, נמצא כי חברות קריפטו השקיעו השנה בספורטאים, קבוצות ומיזמי ספורט שונים, סכום מצטבר של יותר מ-2.4 מיליארד דולרים בתקציבי שיווק. מדובר בכמה עסקאות מרשימות במיוחד: בורסת הקריפטו ביינאנס היא נותנת החסות של אליפות אפריקה בכדורגל, וכן חתמה על הסכם שיווק עם כריסטיאנו רונאלדו; הבורסה FTX נותנת חסות לקבוצות NBA, לליגת הבייסבול האמריקאית, לקבוצות גיימרים ועוד. הבורסה Crypto.com נתנה חסות לאירוע פורמולה 1 במיאמי, וכן חתמה על הסכם חסות עם קבוצת אסטון מרטין; בנוסף, חתמה על חסות לאולם הסטייפלס סנטר בלוס אנג'לס למשך עשר שנים.
רוצה לומר, ענקיות הקריפטו משקיעות הון עתק בחסויות לאירועי ספורט. אולם הקשר הזה הוא דו כיווני, כאשר גם ספורטאים מובילים רבים, וכן קבוצות ספורט ואפילו ליגות שלמות, בוחרים להשקיע בקריפטו. כיצד נראה הקשר הזה בין ספורט ו-NFT, ומה המנוע שמאחוריו? הכל במאמר שלפניכם.
מועדון הספורטאים במועדון הקופים
אם נסתכל על רשימת הבעלים בפרויקט ה-NFT הבולט ביותר, מועדון היאכטות של הקופים המשועממים, נמצא שם כמה ספורטאים בולטים במיוחד: סטף קרי, לאמלו בול, שאקיל אוני'ל, אנדרו וויגינס, סרינה וויליאמס, בן סימונס, ניימאר, טום בריידי, ריס ג'יימס, ממפיס דפאי ועוד. הכוכבים הכי גדולים בעולם החליטו לרכוש לעצמם תמונה של קוף משועמם. ב-MLS, ליגת הכדורגל של ארצות הברית, אפילו החתימו קוף משועמם בתור חלוץ!
חלק מהספורטאים הלכו עוד צעד קדימה: שאקיל השיק קולקציית NFT בדמותו (כאשר כל ההכנסות הולכות לקרן הצדקה שלו לנוער בסיכון). כך גם לוקה מודריץ', הטניסאי אנדי מארי ועוד. אולם ההשקעות נעשות גם ברמת הקבוצות והליגות. הדוגמה הטובה ביותר היא ליגת ה-NBA, שהשיקה את Top Shot, מרקטפלייס בו ניתן לקנות בעלות על מהלכי NBA באופן רשמי, על גבי רשת הבלוקצ'יין Flow. הפרויקט פותח על ידי ה-NBA בשיתוף חברת Dapper Labs (המפתחת של פרויקט Crypto Kitties), ובהשקעה של כמה מאגדות ה-NBA, כגון מייקל ג'ורדן, קווין דוראנט, קליי תומפסון ועוד. ה-NBA הם למעשה מבין ה-Early adopters של טרנד ה-NFT, והפרויקט הזה נחשב למוצלח במיוחד (עם מכירות של למעלה ממיליארד דולרים עד כה). מעבר לכך, גם הפרמייר ליג הגישה בקשה לפטנט בארצות הברית על כמה מנכסיה הדיגיטליים, כנראה כדי לעשות מהלך דומה ל-NBA.
נראה כי תרבות הספורט ותרבות הקריפטו החלו מתמזגות האחת בשנייה, כאשר ה-NFT אפילו השתלטו על גמר הסופרבול. ההצלחה של ה-NBA בתחום ה-NFT, מרמזת על סוג ההצלחה של הקשר בין ספורט ל-NFT. מדובר בסוג חדש של ממורביליה, של העמקת הזהות בין אוהדי הספורט למושאי הערצתם. בעולם הקפיטליסטי, אוהדים רוצים להוציא כסף כדי להראות את האהבה שלהם לקבוצה ולשחקנים שהם מעריצים. אנחנו ראינו את זה עם קלפי האספנות בתחום הבייסבול, שנוצרה סביבם תרבות אספנים מטורפת, מדבקות של שחקני כדורגל ועוד. כעת הטכנולוגיה מאפשר לאוהדים להרגיש שהם הבעלים של רגעי ספורט אייקוניים, וזה עושה המון לאנשים. בסוף, כולנו רוצים להרגיש שאנחנו חלק ממשהו גדול מאיתנו, וספורט מאפשר לנו לעשות זאת. קריפטו זו פשוט עוד דרך לקבל את התחושה הזאת.