רבים שואלים אותי בהקשר לנושא עבודה עם משפיענים כבר שנים רבות.
כאחת שעובדת עם מובילי דיעה או משפיענים (אנשים בעלי מספר רב של של עוקבים) בתחומים שונים, וכאחת שיש לה עוקבים רבים בעצמה ברשת אינסטגרם, סיקרתי במאמר הבא את האפשרויות של עבודה משותפת עם משפיענים/ מובילי דיעה ברשת ולמה זה טוב לעסק שעובד איתם.
חשוב לציין בארה"ב למשפיענים ברשת יש מנהלים אישיים ואופן התנהלות שונה לחלוטין מהארץ, לכן במאמר הזה אשים דגש על עבודה מול משפיענים בארץ בעיקר.
שיווק באמצעות משפיענים
הרבה פעמים אנחנו רואים שיתופי פעולה בין מותג מסוים למשפיען באינסטגרם או בפייסבוק כאשר אותומשפיען מעלה מוצר מסויים ומתייג את המפרסם בו. החברה המפרסמת, או במילים אחרות – בעלי המותג מניחים שבכך שהם משלמים למשפיענים בכדי לקדם את המוצר או השירות שלהם, הם מרעננים ומחיים את הקשר בינהם ובין קהל הלקוחות שלהם.
אך זה לא בהכרח כך.
הרבה פעמים שימוש במשפיענים נעשה באופן לא יעיל כי המותג זורק כסף לשווא במידה ואין המשפיען מתאים לו.
מהי התועלת בשימוש במשפיעני רשת?
משפיענים בעלי מוניטין חזק יכולים להוסיף ערך רב לחברות, עם מגוון רב של פעילויות שיווק.
לדוגמה, הם יכולים לעזור לחברה להגביר את המודעות למותג, לשפר את כמות הופעותיה ברחבי הרשת, מה שיגביר לה חשיפה משמעותית, ליצור אינטראקציה עם לקוחות אידיאליים ולבנות את המדיה החברתית שלה.
המשפיענים יכולים גם לעזור עם המטרות העסקיות של החברה/המותג כמו לפנות לקהל לקוחות חדשים, לקצר מחזורי מכירות, לסייע בביצוע עסקאות גדולות יותר, הגדלת ההכנסות ועוד.
לשם כך צריך להגיע למשפיען הנכון ולתת לו הצעה שמתאימה לו. בין אם זה תגמול נקודתי או בין אם זו יצירת שותפות ארוכת טווח.
אחת הטעויות הגדולות שמותגים/ חברות עושות הן בחירת המשפיענים על בסיס הפופולריות שלהם במדיה החברתית.
בניגוד למחשבה הרווחת, שהכי חשוב במשפיען היא כמות העוקבים שלו, או כביכול – הפופולריות שלו – חשוב הרבה יותר למצוא משפיען מהנישה המתאימה לקהל של המותג, ללא קשר לגודל המדיה החברתית שלהם.
מומלץ לערוך רשימה של דוברים, מומחים בתעשייה, ומנהיגי מחשבה שהקהל שלך עוקב אחריהם ומושפע מהם.
איך מוצאים משפיען?
שלב ראשון של החיפוש הוא די פשוט – נכנסים לחיפוש של אינסטגרם (explore) ושם – יופיעו בדר"כ אנשים עם הכי הרבה אינטראקציה. בין היתר, כמובן, יופיעו שם חברים של הגולש וגם החבריםשלהבחרים שלו,אבל בין היתר – יופיעו בעיקר אנשים עם אינטראקציה גבוהה שאותם ישקול המפרסם לתרגט כמשפיען.
במקביל – דרך כלי החיפוש של אינסטגרם – אפשר לרשום מילתמפתח של הנישה הרלוונטית- ולבדוק את תוצאות החיפוש שמתקבלות. בתשיעייה הראשונה יופיעו חשבונות שיש בהם הכי הרבה אינטראקציה וכך נוכל למצוא מי מהאנשים הוא בעלהשפעה גדולה יותר מאחרים.
בנוסף – מומלץ לחפש בלוגים או אתרי אינטרנט שעולים ראשונים בגוגל בחיפוש הנישה של המותג.
בלוג שקופץ גבוה בגוגל, סימן שיש לו קוראים רבים והוא מנוקד טוב בגוגל וחשוף כנראה לקהל גדול יותר (הלקוחות האידיאליים עבור המותג) והם יכולים לספק יותר תועלת אם הם מפרסמים תוכן שקשור למותג או למוצרים שלו.
בנוסף, ישנן חברות בוטיק בארץ שגם הן מנהלות משפיענים וניתן דרכן להגיע לאנשים שונים.
שלוש נקודות חשובות לזיהוי משפיען רלוונטי למותג
רלוונטיות
האם התוכן של המשפיען תואם את המותג ואת המוצרים שלו? האם אותו משפיען כותב ומעלה תכנים איכותיים הרלוונטיים למותג? האם התוכן עולה בתדירות גבוהה יחסית, וזה חשבון באמת פעיל?
האם הוא כותב גם בבלוג? האם מאמריו איכותיים? האם הוא בקיא בנושא עליהם הוא כותב?
תהודה
האם המשפיען מעורר תגובה מהקהל? האם ישנה אינטרקציה בתכנים, כגון, לייקים, הערות, שאלות, או דיונים? האם המשפיען נענה לדיון ומענה לשאלות? פעיל בעצמו? יודע לייצר דו שיח?
איכות והישגים
בדוק את גודל הקהל המצטבר העוקב אחר המשפיען, כולל את הבלוג שלהם, ערוץ וידאו, חשבון טוויטר, דף פייסבוק, חשבון Instagram, וכן הלאה.
האם המשפיען מפרסם גם ברשתות האחרות באופן עקבי? מומלץ לבדוק תדירות של לפחות פעם בחודש.
אם הוא מפרסם וידאו? ואם כן – האם זה באיכות גבוהה? האם התוכן של המשפיע ממוקד, או מפוזר על תחומים רבים מדי? לעיתים זה בסדר, גם אם המשפיען כותב על נושאים מרובים, אך חשוב שלפחות 70% מהתוכן יהיה ממוקד בנושא מסוים.
בנית קשר והשגת אמון עם המשפיען
כדי להגיע למשפיען אמיתי ולשכנעו לעבוד עם המותג, צריך לפעמים קצת יותר מאשר רק שליחת אימייל. משפיענים אמיתיים, בעלי פניות מרובות ועוקבים רבים, יכולים להיות אנשים עסוקים, ולכן אין להם זמן להגיב על כל בקשה שהם מקבלים. לעיתים כדי לעשות שת"פ יעיל עם המשפיען, מומלץ להתחיל ביצירת אינטראקציה איתו – לשתף את התוכן שלו, להגיב על פוסטים שלו וכדומה.
המטרה היא לבנות מערכת יחסים, כדי למקסם את אפקטיביות השת"פ.
מומלץ אפילו להזמין את המשפיען להשתתף בתדרוך וירטואלי ומשכנע על החברה ועל המוצר ולאפשר זמן רב יותר עבור שאלות ותשובות. הרעיון הוא לא רק לחנך או לתת מידע, אלא גם להתחיל שיחה ולבקש את המשוב והרעיונות של המשפיען לשיתוף הפעולה.
לסיכום
שיווק באמצעות משפיענים היא לא עסקה חד- פעמית. אם רוצים להגיע לתוצאות טובות, מומלץ לעבוד עם משפיענים שיתנו תוצאות לטווח ארוך או ישתפו פעולה לאורך זמן, או לפחות לתקופה שתייצר תוצאות.פרסום פוסט חד פעמי לא תמיד יביאו את התוצאות שאתה מצפה.
למרות – שזה גם אפשרי – אם עושים פעילות מדוייקת עם המשפיען על הפוסט החד פעמי שלו.