5 נקודות חשובות ביצירת תכנית שיווק למותג במדיה החברתית - כיצד בונים תכנית עבודה מסודרת, כיצד מגיעים לקהל יעד וכיצד ניתן לייצר שיח קבוע. חשוב לכל איש שיווק!
5 נקודות חשובות ביצירת תכנית שיווק למותג במדיה החברתית - כיצד בונים תכנית עבודה מסודרת, כיצד מגיעים לקהל יעד וכיצד ניתן לייצר שיח קבוע. חשוב לכל איש שיווק!

8 טעויות נפוצות של כותבי תוכן ובלוגרים Bloggers Common Mistakes

עולם התוכן הוא עולם תחרותי ביותר וכל אחד רוצה להיות פופולארי ובעל השפעה רבה על הבלוגוספירה המקומית בתחום שלו. לרוע המזל, רק מעט מצליחים להתעלות מעל המכשולים הרבים ולהפוך לבעלי סמכות אמיתיים, כאלו שכל פוסט או מאמר חדש שלהם נקרא בשקיקה והדיונים מסביבו לפעמיים ארוכים יותר מהטקסט המקורי עצמו.

להט ותשוקה לכתוב לא נמצאים אצל כל אחד באופן טבעי, אבל למזלנו כישרון כתיבה זה משהו שאפשר לפתח אותו בכל שלב ולהגיע לרמות מאד גבוהות. ולפעמיים זהו דבר שצריך לעבוד עליו בלא מעט זיעת אפיים.

מה שחשוב לדעת בעניין התוכן – כדי לכתוב תוכן שמושך קהל שוב ושוב ממש לא צריך תואר אקדמי או ידע מטורף בשפה העברית. מה שצריך זה בעיקר מה שאני מכנה "כריזמה טקסטואלית" – לכתוב בגובה העיניים, תכלסי, לא מתנשא ולא מתחנף. לכתוב בהתאם לקהל היעד שלכם ומה שהוא מחפש. בבלוג שלי למשל, אני נוהג לכתוב בשפה עממית וקלילה, למרות שאני מדבר על נושאים מקצועיים שדורשים התעמקות בבפרטים הקטנים.

8 טעויות נפוצות של כותבי תוכן
8 טעויות נפוצות של כותבי תוכן
אז מהן הטעויות הנפוצות שכותבי תוכן (מתחילים ומתקדמים) נוהגים לעשות?

1. לא לעשות מחקר בתחום עליו כותבים

הרבה מאוד כותבים (או מרצים לצורך העניין) לא עושים מחקר בנושא עליו הם כותבים, וכתוצאה מכך, הטקסט שלהם לא מדויק ולא מבוסס, כך שהרבה פעמיים הקוראים יכולים להצביע בקלות על טעויות ולהעמיד את הכותב במצב לא נעים. לכן, עשו מחקר מעמיק על מה שאתם כותבים, זהו את המגמות האחרונות בתחום וקראו לפחות פוסט אחד או שניים על הנושא לפני שאתם מגבשים דעה בעצמכם או רוצים לחלוק ידע עם שאר העולם.
אם אתם, לעומת זאת, כותבים על תחום העיסוק העיקרי שלכם, התחום שאתם חיים אותו יום יום, סביר להניח שהסיכוי לטעויות כאלו פוחת, אך עם זאת – תמיד מומלץ לגגל אחר הנושא (הן בעברית והן באנגלית במידה ורלוונטי) על מנת להעמיד דברים על דיוקים – לפחות כאלו שפחות נתונים לפרשנות. אני למשל, כותב הרבה על על שיווק באינטרנט וכל מה שקשור לזה.

2. לא לעשות הגהה

חשוב לעשות הגהה מינימלית, בדיקת שגיאות כתיב במהירות על ידי וורד ולקרוא את הפוסט שוב לפני הפרסום. מומלץ גם לתת לחבר/בן זוג/דודה וכו', שיעברו על הטקסט ויתנו הערות במידת הצורך. לפעמים אנחנו כל כך עיוורים לכתיבה שלנו שאנחנו פחות שמים לב לטעויות.

3. לא להשתמש בתמונות ומדיה עשירה

האינטרנט של 2016 הוא אינטרנט בו מדיה עשירה כמו סרטוני וידאו, אינפוגרפיקות, ממים (בכל זאת צריך קצת הומור) ותמונות אף פעם לא יכולים להזיק בתנאי שהם מגיעים במקום ובמינון הנכון. לכן, העשירו את הפוסטים שלכם באמצעותם וזכרו לתת קרדיט היכן שצריך ולא להשתמש בתמונות המוגנות בזכויות יוצרים ללא אישור מפורש ברשת לא חסרים גם אתרים בהן ניתן למצוא תמונות בחינם או תמורת כמה דולרים בודדים.

4. אי-ביצוע של אופטימיזציה לטקסט

גם אם אתם לא מומחי קידום אתרים, וודאו שאתם יודעים איך לתת כותרת שתכלול את מילת המפתח העיקרית בה הפוסט עוסק, להתייחס אליה (או לכלול מילים דומות) גם בטקסט עצמו ואפילו לשלוט בכתובת ה – URL כך שתהיה ידידותית (אפשר להשתמש גם באנגלית אם כתובת בעברית עושה לכם צרות). לא פחות חשוב לכתוב גם תיאור מושך (תג Meta Description) כדי לגרות את הגולשים להיכנס לפוסט ממנוע החיפוש.

5. יותר מדי הסחות דעת

הרבה מאוד כותבים משתמשים ביותר מדי הסחות דעת באתר שלהם כמו למשל חלונות שמסתירים את התוכן, העמסה של כפתורי שיתוף, תמונות כבדות שמאטות את זמן עליית האתר (במיוחד בסלולר) ועוד. אם אתם ממש חייבים להציג לגולשים הודעה כדי שיורידו את הספר האלקטרוני שלכם או יצטרפו לרשימת תפוצה, הבהירו להם שזו הודעה חד פעמית ושלא תציקו להם יותר.

8 טעויות נפוצות של כותבי תוכן
8 טעויות נפוצות של כותבי תוכן

6. לא לשתף את התכנים

הרבה מאוד בלוגרים מתבססים על רשימות התפוצה בלבד ולא לוקחים בחשבון את הכוח העצום שיש לרשתות חברתיות ולפורומים (כן, עדיין…). החוכמה היא למצוא את אותן קבוצות בהן יש קהל יעד שבאמת יש לו זמן ורצון לקרוא את מה שאתם כותבים, ולא סתם לעשות Copy/Paste  לכתובת של הפוסט ולהדביק אותה בקיר האישי שלכם. סייג לכך – במידה ויש לכם חברים במעגל הנכון ואתם משתמשים ברשת החברתית גם לצרכי עבודה, זה אף פעם לא יכול להזיק.

7. לא להקפיד על האורך הנכון

אמנם פוסטים ארוכים ומעמיקים הם טובים למנועי חיפוש, אבל כשמדובר בגולשים שלכם, לפעמיים עדיף לפצל פוסט ארוך מאוד לכמה פוסטים קצרים יותר על מנת לתת מרווח נשימה וזמן לעכל את מה שאתם כותבים. כך גם תיצרו "טיזינג" ורצון מצד הקוראים לקרוא גם את הפוסט הבא שלכם. רצוי מאוד גם לחבר בין החלקים: לכתוב בתחילת כל חלק על מה כתבתם בחלק הקודם ובסוף החלק על מה תכתבו בחלק הבא.

8. להתעלם מהמגיבים שלכם

המגיבים הם אלו שהופכים את הדיון למעניין ונותנים לכם מוטיבציה להמשיך לכתוב. לכן אל תתעלמו מהם ונסו לענות לכל מי שמגיב, גם אם דעתו אינה כדעתכם. אין כמובן צורך להגיב לכל מי שאומר לכם שהפוסט היה נהדר בנפרד…

כמו כן, מומלץ לעודד את הקוראים שלכם להגיב, לעורר דיון וגם לשתף את התכנים – אנשים אוהבים שאומרים להם מה לעשות (גם אם באופן לא-מודע)…

והנה אני מקיים את חלקי בעניין – יש לכם מה להוסיף? מוזמנים להגיב ☺

הכותב הוא דניאל זריהן, עוסק בקידום אתרים בגוגל באופן מקצועי וגם כותב בלוג פופולארי על התחום.

מאמרים נוספים