Growth Hacking הוא מונח בתחום השיווק בכלל ותחום השיווק באינטרנט בפרט שמתייחס לחתירה אחרי מטרה מסוימת באמצעות עריכה של מספר סוגי ניסויים קטנים (בדומה למה שהאקרים מבצעים כדי לעבור את מערכות האבטחה של מערכות אבטחה מסוימות) ומבלי להשתמש במערכת המתודות הרגילה.
מי שטבע את המונח הוא שון אליס והוא מספר למשל שכאשר עבד בחברה ששיווקה תוכנה להשתלטות מרחוק על המחשב, הוא גילה שבמקום לתת גרסה מוגבלת בתכונות (Shareware) לפרק זמן לא מוגבל, הסתבר שמתן הגרסה המלאה לפרק זמן מוגבל הייתה הרבה יותר אפקטיבית והביאה לגידול אסטרונומי במספר המשתמשים ששדרגו אליה לאחר שנסתיימה תקופת ההתנסות.

זורעים הרבה זרעים – בסוף משהו יתפס

זורעים הרבה זרעים – בסוף משהו יתפס

במקרה שלנו אנחנו מבצעים Growth Hacking לתחום ה – Inbound Marketing : למי שלא מכיר את המונח Inbound Marketing, נסביר בקצרה שאנחנו יוצרים תכנים מעניינים שאנשים ירצו לקרוא ועל ידי כך נוכל לשווק את המוצר או השירות שלנו מבלי להיראות פרסומיים מדי, זאת מלהבדיל מאמצעי המדיה המסורתיים שבהם ברור שפרסומת היא פרסומת (מה שמרתיע לעיתים קרובות את קהל הלקוחות הפוטנציאלי). על ידי כך אנחנו בעצם מגדילים את מספר הלקוחות הפוטנציאלי ומבינים במה הם מתעניינים בצורה אפקטיבית הרבה יותר.

כיצד השיטה עובדת?

1.מנטרים נושא מעניין באמצעות כלים שונים כמו Google Alerts(מה זה Google Alerts?לחיצה כאן) שמאפשר לעקוב אחרי תוצאות חיפוש חדשות שנוצרות בנושא מסוים, Google News, שמאפשר לקרוא ידיעות חדשות בנושאים מסוימים או אפילו Google Trends שמאפשר לראות עליה וירידה בחיפושים עבור נושאים מסוימים.  כלים נוספים שיעזרו לכם לנטר אחר טרנדים ברשת: Mention, Buzzsumo.

2.לאחר שהתבייתנו על נושא מסוים שברור לנו שהוא נושא “חם”, נכתוב עליו מאמר מעמיק או מקרי בוחן אמתיים שערכנו (Case Study) באתר שלנו. חשוב שהמאמר לא יהיה סתמי או הגדרה מילונית, ובאמת ייתן לגולשים ערך מוסף באותו הנושא. נכון, זה לא תמיד קל, אבל בהמשך זה ישתלם לנו…

התראות גוגל google alerts

התראות גוגל google alerts

3. כעת נשתמש במערכת התגובות של פייסבוק שנמצאת באותם אתרים עליהם קיבלנו התראות כדי לקשר בחזרה לאתר שלנו. אנחנו יכולים אמנם להשתמש גם בקישורים רגילים של תגובות בבלוגים, אבל אלו עלולים להיראות חשודים בעיני גוגל וגם בעיני בעל האתר (בתגובות פייסבוק יש את השם המלא שלנו וקישור לפרופיל, מה שנראה הרבה יותר אמין).
ניתן לשכלל את סעיף 3 עוד יותר, על ידי מציאת אתרים שעושים שימוש בתגובות בפייסבוק בעזרת חיפוש מתקדם בגוגל.
לדוגמא:
אם אני אחפש מאמרים בנושא “הדגשת טקסט בוואטסאפ” (נושא אקטואלי נכון לכתיבת שורות אלו) בגוגל, אני אקבל לא מעט תוצאות בנושא. לעומת זאת, אם אני רוצה למצוא אך ורק אתרים בנושא הנ”ל שעושים שימוש בפלאגין התגובות של פייסבוק, על מנת ליישם בהם את השיטה שצוינה לעיל, החיפוש אותו אני אבצע יראה כך:

חיפוש בגוגל

החיפוש הזה בעצם אומר לגוגל 2 דברים:

  • תציג לי אתרים שמדברים על הנושא הדגשת טקסט בוואטספ
  • בנוסף, תציג לי אתרים שיש בהם את המחרוזת המדויקת “facebook comments plugin”.

אם תשימו לב

– בכל אתר בו תוסף התגובות של פייסבוק מוטמע, יש “חתימה” עם קישור לעמוד הרלוונטי באתר של פייסבוק.

כמובן שאת הכול חשוב לעשות בצורה מנומסת בלי להספים. למשל, אם הנושא שבו בחרנו הוא “מערכות לבניית אתרים אוטומטית”, נוכל להגיב באופן הבא “פוסט מצוין, מי שזה יכול לעניין אותו –  באתר שלי ערכתי מחקר וסקרתי גם כן את המערכות המובילות בשוק”. לעומת זאת, תגובה כמו “המערכת של XYZ  היא המערכת הכי טובה!” זו תגובה מתלהמת שנראית קצת פחות לגיטימית.

אם נעשה זאת לאט לאט באופן עקבי מבלי להספים אף אחד, נוכל להפוך הרבה יותר בקלות לאוטוריטה בתחום שלנו ולמקד את עצמנו בתחום מסוים בו נחשב למקור מידע מהימן ונגיש. לכן, רצוי להתפרס כאמור על קשת של נושאים שיש ביניהם קשר ולא להתפזר יותר מדי. (כמובן שנושאים אלו צריכים להיות קשורים לסוג העיסוק שלנו)

אם נסתכל כיצד השיטה עובדת, נוכל לראות כיצד מודל ה – Growth Hacking  משתלב פה בצורה יפה:

  • במקום לחפש אתרים לפרסם בהם בצורה סיזיפית באמצעות ניסוי וטעייה כמו שבדרך כלל עושים משווקים באינטרנט, השתמשנו בכלים שנותנים לנו את העמודים הספציפיים מאותו עולם תוכן שאנו מדברים עליו ועוסקים בו.
  • במקום להגיב בצורה הרגילה שנראית ספאמית ומכוונת SEO (קידום אתרים), השתמשנו בתגובות של פייסבוק שיש להן יותר לגיטימיות (הכותב לחשוף את עצמו).
  • שכללנו את השיטה עוד יותר כאשר הקדשנו זמן ומחשבה לחשוב כיצד לכתוב את המאמר או המקרה בוחן בצורה הטובה ביותר ולא השתמשנו סתם במאמר פשוט.

בהצלחה!

הכותב הוא דניאל זריהן, עוסק בקידום אתרים בגוגל באופן מקצועי וגם כותב בלוג פופולארי על התחום.