היום העברתי הרצאה בנושא מרתק העוסק בבניית כרטיס ביקור ברשת ומיתוג אישי ועסקי אונליין בקורס לניהול כישורי קריירה באקדמית אונו בניהולה של האלופה, לימור אטד.
באחד מהראיונות שראיתי עם ריצ'רד ברנסון (Richard Branson) הגאון, שאל אותו סת' גודין (למי שלא מכיר, בטעות, מהר לקרוא עליו עוד בגוגל ( Seth Godin) – מה הסוד של ההצלחה של החברה שלו, Virgin ומה העצה הכי טובה שיוכל לתת לחברה או מותג אחר.
ברנסון ענה לו בביטחון: מותג חייב שיהיה לו PR , או במילים אחרות – יחסי ציבור טובים, כדי שיוכל לקדם את עצמו בין כל המתחרים שלו ולהגיע לכמה שיותר חשיפה וקהל יעד.
וכיום,
כבר ברור לכולם שיחסי ציבור הם אחד מהכלים החזקים ביותר לשיווק העסק או המותג שלנו – אבל לא כולם יכולים להרשות לעצמם מימון של איש או חברת יחסי ציבור חיצונית.
והאמת היא,
שעם הכלים שיש לנו היום – כמעט כל אחד יכול להיות יחסי הציבור של עצמו.
באמצעות הכלים הדיגיטליים הקיימים, אפשר להגיע ליותר ויותר אנשים וליותר ויותר מעגלים, שמקשרים אותנו לעוד אנשים ועוד מעגלים, וכאשר יש לנו חשיפה גבוהה (וחיובית כמובן) בפני הרבה אנשים – יש סיכויים גבוהים יותר להיתקל בלקוחות פוטנציאליים ולקבל המלצות מאנשים שעוקבים אחרי הפעילות שלנו.
אבל היום לא מספיק רק שיהיה לוגו, או איזה חשבון בפייסבוק כדי להתקדם.
אגע בכמה נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן.
1) אתר/ בלוג, לא רק פייסבוק
כבר נתקלתי לא פעם בלקוחות שסיפרו לי שהם פתחו דף בפייסבוק ושם הם מנהלים את העסק שלהם.
אז לא, זה לא נכון לשים את כל הביצים בסל אחד.
בטח לא בסל כמו פייסבוק, שמשתנה כל כמה זמן, דפים נסגרים ונפתחים ברגעים, בשל סיבות כאלו ואחרות ומנהלי הדף מאבדים שליטה על העסק שלהם ברגע.
הגרעין של העסק חייב להיות אתר יציב (או בלוג), בשליטה של המותג, עם דומיין שלו ולא של פייסבוק.
אתר / בלוג זה ישמש לו ככרטיס ביקור ויציג במקום אחד את כל יכולותיו, ממליציו, שירותיו, אודותיו וכו'.
משם תצאנה שלוחות של פעילויות אחרות, כגון – פעילות בפלטפורמות מדיה חברתית, כתיבת מאמרים, פרסום בגוגל וכדומה
2) לא מספיק רק להתחיל שיחה ברשת
המותג חייב להיות מעורב בשיחה ברשת. היום לא מספיק רק להתחיל שיחה. הקהל אליו פונה המותג רוצה לדעת שזה שהחל את השיחה, נשאר שם להקשיב, להפנים ולהגיב למה שיש להם לומר.
עקרונות שיחה לא השתנו מאז ומעולם. גם במדיה הקלאסית ובחיי היומיום, כשאתה מתחיל שיחה, אתה לא נעלם באמצע ומשאיר את הצד השני לדבר עם עצמו.
מה שכן השתנה זה מימד הזמן והמרחב. היום זה לא מספיק לפתוח עמוד פייסבוק וסתם להעלות סטטוסים. חשובה מאד האינטראקציה של המותג עם האוהדים ועם הקהילה שלו.
תקשורת בין-אישית היא אחת מהנקודות החשובות ביותר למיתוג ולחיזוק הקשר עם הקהל של המותג.
בנוסף – חשוב לא פחות להיות זמינים לענות על שאלות שיש לגולשים על התחום שלנו.
3) אם המותג הוא אדם – סיפור אישי
אם המותג הוא אדם, מישהו שמנסה לקדם את עצמו או את שירותיו – חשוב מאד שהקהל יכיר אותו באופן אישי, יעריך את פועלו ויתחבר אליו. הרבה אנשים המספקים שירותים, מתמקדים בלבנות את הידע המקצועי שלהם, אך שוכחים שחלק בלתי נפרד מהמכירה, הוא לא רק הידע המקצועי והקבלות על עבודה טובה, אלא גם האופן בו הם מציגים את עצמם. הסיפור ששלהם, הפתיחות והאמון שהם בונים בקרב הקהל שלהם, חשוב לא פחות.
אתם מנסים לקדם את עצמיכם ברשת? – שתפו. אנשים אוהבים לשוחח עם אנשים. בעיקר עם אנשים שהם מכירים ומתחברים אליהם. כך גם יהיה קל יותר לקהל שלכם לסמוך עליכם, גם מבחינה מקצועית (כמובן שזה לא במקום ניסיון חיים, קבלות וידע מקצועי עשיר).
4) מיתוג חברה/ ארגון – ערך ממוקד לקהל היעד
אם המותג הנו חברה או ארגון, חשוב מאד להכיר את הקהל ופלח השוק אליו פונים.
האם הקהל הוא נשים? גברים? מה הגילאים, האם מדובר במגזרים מסוימים? מה הם אוהבים לעשות בשעות הפנאי? לאילו ערכים הם יתחברו? עם אילו סוגי פעילויות ותכנים הם ישתפו פעולה? מה יעניין אותם?חשוב לזכור שאנשים אוהבים לדבר עם אנשים. גם ארגון / חברה חייב לעטוף את המותג שלו בסיפור, באריזה כזו שהקהל יוכל להתחבר אליו.
אפשרות נוספת היא האנשה. הרבה חברות "מאנישות" את המותג שלהם, כלומר – או שהופכות את המותג לאנושי, או שמציבות סוג של "נציג" למול הקהל, מישהו שהקהל יוכל להתחבר אליו ולפנות אליו בשאלה או לנהל איתו דיון.
5) שימוש בכלים החברתיים בצורה נכונה
שימוש בכלי המדיה החברתית זה כבר לא "הטרנד" החדש. זה חלק מחיי היומיום של רוב אוכלוסית העולם בימים אלו. ובשל כך, מותג חייב לפתח את הנוכחות שלו בפלטפורמות הללו.
עכשיו, לא כל מותג חייב להיות בכל פלטפורמה. לא לכולם הכל מתאים. מה גם שיש יותר ויותר פלטפורמות ועדיף נוכחות מקצועית וחזקה בכמה מהפלטפורמות המובילות ולא נוכחות בינונית בכל אחת מהן.
חשוב גם לשים לב לפלח השוק אליו פונים – איפה הוא מסתובב הכי הרבה?
כגולשת קייטסרפינג (גלישה בים עם מצנח מחובר לגוף בטרפז) אני יודעת שקהילת הגולשים אוהבת לראות הרבה סרטונים, לכן קהילה זו מבלה זמן רב ביוטיוב. לכן – חשוב להכיר היטב את הקהל אליו המותג ממקד את פעילותו ולדאוג לנוכחות מקצועית ופעילה בפלטפורמות האלו.
אפשר לבנות מצגות ב – SlideShare, או להעלות סרטונים ביוטיוב, לשתף בתמונות בפינטרסט או אינסטגרם, אם יש לכם נוכחות ויזואלית וכדומה.
אז קדימה – צאו לדרך
אל תפחדו לצאת לדרך, להתחיל לכתוב ולהיות המדריכים והאנשים שהייתם רוצים ללמוד מהם.
לא מכירים את הפלטפורמות החברתיות מספיק טוב? תלמדו אותן. תיישמו בהן. זה מאד חשוב.
העבירו את הידע שלכם אל הקהילה שלכם, שתפו, עזרו כשצריך ובנו סביבכם קהל אנשים שסומך עליכם וישמח לעבוד איתכם או להמליץ עליכם בעתיד.
אז בהצלחה לכולם!
הנה כמה מילים ששיתפה אותי לימור לאחר הרצאתי וריגשה אותי מאד! שמחה לשתף בהן 🙂
להמלצות נוספות לחץ כאן
לימור אטד, מנהלת הקורס:
"הזמנתי אותה להרצאה. למרות התאונה שעברה,לא ויתרה לעצמה.הגיעה על רגל אחת (השניה עוד מאותגרת) כדי לספר על קריירה ועל הדרך הנכונה לפעול ברשתות החברתיות. היא המחישה מדוע זה חלום אפשרי לייצר מספרי שיא של 60,000 לייקים וכ1000 שיתופים לפוסט בודד, ואיך אפשר לקדם אנשים ועסקים בניו מדיה ,אם רק יחברו לעצמם, לערכים ולאהבות הכנים ביותר שלהם. היה לי חשוב שהסטודנטים שלי בקורס לניהול כישורי קריירה באקדמית אונו יחוו השראה מהאישה שדבק בה הכינוי 'פיית הפייסבוק' של ישראל. כמו שסייעה לי , לפני שנים, כמנטורית לענייני העולם הוירטואלי ,רציתי להעביר אותה הלאה
והיא בלב,ראש ופה שחיפו על הרגל הכואבת המחישה שקריירה עושים באהבה או לא עושים בכלל.
אז תודה לך Tal Navarro שבלי משוא פנים, תוך התעלמות מהסיטואציה הפיזית שלך, באת וחלקת מיתוג מלא השראה"
אז תודה ללימור על ההזדמנות ולכם על שלקחתם חלק בחוויה שלי ומקווה שלמדתם משהו חדש היום :))
שלכם,
טל