כל מי שעסק בקידום אתרים אורגני בחייו יודע שאחד המרכיבים החשובים להצלחת תהליך הקידום, תנאי שהוא אמנם לא מספיק אבל בהחלט הכרחי, הוא קיום תוכן איכותי באתר שאותו מעוניינים לקדם. בעולם שבו כמעט הכל כבר נכתב, נשאלת השאלה מהו תוכן איכותי שיכול לסייע לעמודי האתר לשפר את הנראות שלהם במנועי החיפוש. התשובה היא, שתוכן איכותי הוא תוכן שמייצר ערך לקהל היעד, שמניע אותו לפעולה, שממצב את החברה שעומדת מאחוריו כמובילה בתחומה, שמגדיל את שיעורי ההמרה של גולשים באתר, שמחזק את המעמד של החברה בקהילה ועוד.

 

לתוכן יש, אם כן, חלק משמעותי ובלתי נפרד מכל אסטרטגיית קידום אתרים. במאמר הזה ריכזנו עבורם מספר פעולות שכדאי יהיה לכם לשלב באסטרטגיית התוכן שלכם, על מנת לוודא שהתוכן שאתם מייצרים הוא אכן תוכן שיוכל לסייע לכם להתקדם במעלה תוצאות החיפוש.

פעולה מספר 1: בצעו מחקר מילות מפתח

רגע לפני שאתם ניגשים לייצר את התוכן שישמש אתכם בתהליך הקידום, חשוב יהיה שתנסו להבין היטב, אילו נושאי כתיבה ישרתו אתכם יותר ואילו פחות.

 

האבחנה הזאת צריכה להיעשות באמצעות תהליך שנקרא מחקר מילות מפתח. ישנן לא מעט טכניקות שבאמצעותן תוכלו לבצע מחקר כזה, וגם לא מעט כלים שיסייעו לכם לבצע את התהליך הזה באפקטיביות ובמהירות. בגדול, מטרתו של התהליך הזה היא לאסוף, לקבץ, למיין ולסנן מילות מפתח שונות שכדאי שתשולבנה כחלק בלתי נפרד מאסטרטגיית התוכן שלכם, ולהבין היכן כדאי יהיה שתשקיעו את המשאבים של החברה בעת כתיבת התוכן.

 

בדרך כלל, נהוג בעת ביצוע מחקר מילות מפתח, למקד את המשאבים הפנויים ביצירת תוכן עבור שאילתות חיפוש פופולריות, אך כאלו שמתאפיינות ברמת תחרות נמוכה, ובשיעור הקלקות גבוה, גם כאשר העמודים הרלוונטיים לא ממוקמים בצמרת דפי תוצאות החיפוש.

 

חברות צעירות שעדיין לא פילסו לעצמן דרך בנישה שבה הן פועלות תעדפנה בחלק גדול מן המקרים להתמקד בביטוי זנב ארוך – אלו ביטויים שמכילים צירוף של מספר מילות מפתח ספציפיות ולא כלליות. התמקדות בביטויי זנב ארוך נחשבת לאסטרטגיה טובה מבחינת חברות צעירות משום שאלו מילים שרמת התחרות עליהן היא נמוכה בעוד שכוונת החיפוש מאוד ספציפית. למעשה, שיטה זאת מאפשרת לחברות שונות להשתתף במשחק, להופיע בדפי תוצאות החיפוש, גם אם עבור שאילתות נדירות יותר ובהיקפים קטנים יותר, ולסייע למנועי החיפוש להבין שישנה שביעות רצון ל גולשים שמגיעים לאתר בעקבות תנועת חיפוש.

 

כאשר אתם נפנים לבצע מחקר מילות מפתח מעמיק, שאלו את עצמכם מיהו קהל היעד שלכם, אילו בעיות יש לו, אילו נושאים מעניינים אותו, מה הוא נוהג לחפש, באיזו תדירות הוא צורך תוכן, היכן הוא צורך את התוכן הזה, מהי רמת ההעמקה שאליה הוא רגיל ועוד.

קידום אתרים בגוגל

פעולה מספר 2: בצעו אופטימיזציה לרובוטים של גוגל ולא רק לבני אדם

אחת העצות הנפוצות ביותר הקיימות במרחב הדיגיטלי עבור מי שמתחילים לייצר תוכן שמסייע בקידום, היא העצה השחוקה משהו, לכתוב לאנשים ולא למנועי חיפוש. העצה הזאת היא מובנת מאליה: ברור שיצירת חווית שימוש טובה לגולשים היא מתודה שיכולה, בצורה עקיפה, להסביר למנועי החיפוש, שמדובר באתר איכותי שיכול לתת מענה טוב לכוונת החיפוש של הגולשים.

 

הפעם אנחנו רוצים לציין בדיוק את ההפך: אם אתם רוצים להתקדם בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש המובילים, כתבו לא רק לאנשים, אלא גם למנועי חיפוש. מה זה אומר בפועל? שעליכם יהיה לשלב מילות מפתח במקומות אסטרטגיים כמו כותרות ותיאורי המטא, כותרת העמוד וכותרות משניות בעמוד, גוף התוכן והתפריטים ועוד. כמו כן, נסו לשלב את מילות המפתח האלו מוקדם ככל האפשר בגוף התוכן, ועשו שימוש במילות מפתח אלטרנטיביות בעלות משמעות זהה, על מנת לגוון את הטקסט, להגביר את מעורבות הגולשים, ולהימנע מסנקציות ועונשים ידניים בעקבות חשד לפעולה שמנועי החיפוש רואים בעין לא יפה: דחיסת מילות מפתח.

פעולה מספר 3: שלבו טקסטים ארוכים

לטקסטים ארוכים ומשמעותיים יש לא מעט יתרונות בהקשר הזה של קידום עמודי האתר במנועי החיפוש. טקסטים ארוכים, באופן כללי, הם טקסטים שיש להם סיכוי לתת לקרוא ערך גדול יותר. טקסטים ארוכים ומושקעים מעודדים את קהל הקוראים לשתף את התכנים ברשתות חברתיות, לקשר אליהם מאתרים אחרים, וכן להצליח ולדרג את עמודי האתר על יותר ויותר ביטויי זנב ארוך.

טקסט ארוך שכתוב היטב משאיר את הגולשים המגיעים לאתר זמן רב יותר באתר, ומפחית באופן ניכר את שיעור הנטישה של גולשים מן האתר.

פעולה מספר 4: צרו תוכן מקורי ובעל ערך

אחד הפרמטרים שמקבלים משנה חשיבות בדרך שבה מנועי החיפוש השונים מדרגים את איכות התוכן הנמצא בעמודי אתר מסוים, היא המקוריות של התוכן. תוכן משוכפל, מועתק או גנוב, הוא תוכן שעלול לפגוע במיקומים האורגניים של עמודי האתר השונים, ובמקרים קיצוניים, עלול להביא לעונשים ידניים שינקטו כנגד האתר. לכן, בעת יצירת תוכן, ישנה חשיבות לכך שיהיה מקורי ובעל ערך מוסף לקהל הקוראים.

 

ארגונים וחברות רבים עושים שימוש בלא מעט פורמטים שונים של תוכן כדי להגיע אל קהל היעד שלהם ולספק לו ערך מוסף. תכנים כאלו יכולים להיות עמודי חדשות בנישה שבה פועל האתר, מדריכים שונים שמלמדים את קהל היעד כיצד לבצע פעולות מסוימות, סקירות של אירועים חשובים בתחום, הכנת חומרים חינמיים למוצרי מגנט כחלק מאסטרטגיית השיווק באמצעות מייל, כמו צ'קליסטים, וספרים אלקטרוניים, שימוש באינפוגרפיקות, פרסום פוסטים אורחים ועוד ועוד.

קידום אתרים במנועים חיפוש

פעולה מספר 5: דאגו שמבנה שהתוכן מסודר במבנה קריא ואיכותי

חלק ניכר מאסטרטגיית התוכן שלכם צריך להתייחס לא רק למהות התוכן עצמו, אלא גם לנראות שלו. כדי שתוכן יגיע לקהל היעד, וישכנע אותו להקדיש מזמנו לצורך קריאה שלו, חשוב שהוא יהיה מוגש בפורמט נכון. הכוונה היא לשילוב של ריווח הולם בין פסקאות שונות במאמר או בפיסת התוכן הכתובה, שילוב של אלמנטים מפרידים כמו מספור או בולטים, חלוקה ברורה לנושאי עניין, שימוש בהדגשות, בצבעים ובכותרות על מנת לייחד קטעי תוכן ולמנוע מונוטוניות שעלולה לעייף את העיניים.

פעולה מספר 6: צרו כותרות ותיאורי מטא איכותיים

אם בסופו של דבר המטרה שלכם היא לשפר את התנועה המתקבלת באפיק הקידום האורגני, לא די בכך שתכתבו תוכן איכותי, ותציידו אותו בכותרות איכותיות.

 

חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית התוכן שלכם צריך להתייחס לעובדה, שראשית כל תפקידכם הוא בכלל לשכנע את הגולשים המגיעים לדפי תוצאות החיפוש, להקליק על תוצאת החיפוש שתוביל אותם לאתר שלכם.

 

כאשר גולשים מבצעים שאילתה במנועי החיפוש השונים, הם מקדישים לא מעט פעמים תשומת לב לתוצאות המתקבלות, סורקים אותן בעין, ומנסים להבין אילו מבין התוצאות האלו יכולות להיות רלוונטיות מבחינתם. כיצד הם עושים זאת? בין היתר באמצעות ניסיון לאתר את מילות המפתח החשובות בכותרות המוצגות בדפי תוצאות החיפוש, ובתיאורים המוצגים מתחתיהן.

 

אם כן, כותרות מטא ותיאורי מטא הם טקסטים המתייחסים לעמודי האתר כפי שהם מוצגים בדפי תוצאות החיפוש – עוד לפני שהגולשים מבקרים באתר. זהו שער הכניסה לאתר, וכשער, הוא צריך להיות מזמין, משכנע, ומכווין: מה ניתן יהיה למצוא בעמוד לאחר הכניסה אליו.

פעולה מספר 7: הוסיפו אלמנטים חזותיים ובצעו אופטימיזציה שלהם למנועי החיפוש

טקסט, איכותי ככל שיהיה, לא יכול להיות המרכיב היחיד באסטרטגיית התוכן שלכם. טקסט ארוך יכול להתיש את קהל הגולשים המגיעים לאתר, ולעודד אותם לצאת מן האתר מבלי להשלים את הקריאה.

 

זאת הסיבה, שמנהלי אתרים בוחרים לשלב בעמודי האתר השונים תמונות. לתמונות יש תפקיד חשוב בכל הקשור לחוויית המשתמש שעמודי האתר מספקים לגולשים: הן מאריכות את משך השהיה באתר, מקטינות את שיעור הנטישה, ממקדות את תשומת הלב של הגולש, מעודדות שיתוף של התכנים, פועלות על הרגש של הקורא ועוד.

 

אלא שבניגוד לטקסט, שהוא אלמנט באתר שמנועי החיפוש יכולים להבין ולנתח, כאשר הדבר נוגע לתמונות, מנועי החיפוש השונים זקוקים לעזרת מנהלי האתר על מנת להבין טוב יותר את תוכן התמונה וההקשר שלה לטקסט שסביב.

 

לכן, נהוג לבצע תהליך של אופטימיזציה של התמונות המוטמעות באתר לדפי תוצאות החיפוש במנועי החיפוש השונים: הטמעת התגית אלט מסייעת למנוע החיפוש להבין מה יש בתמונה ולהציג את הטקסט החלופי בתנאי שהתמונה לא נטענה היטב. כמו כן, התגית הזאת מסייעת בהנגשת האתר ובפרט הנגשת התמונות באתר לבעלי לקויות ראיה, פעולה שנכון לאתר לבצע הן מבחינה מוסרית, הן מבחינה עסקית, והן כדי לשפר את דירוג האתר במנועי החיפוש.

 

נוסף על תגית האלט, מומלץ לטייב גם את שם קובץ התמונה, כדי לשפר את ההבנה של מנוע החיפוש לגבי התוכן שמוצג לגולש.

פעולה מספר 8: עשו שימוש בקישורים פנימיים

לשימוש בקישורים פנימיים בתוך גוף הטקסט ישנה חשיבות עצומה בקידום אתרים. קישורים פנימיים קיימים באתר במגוון רחב של צורות: הם נמצאים בתפריטים הראשיים והמשניים באתר, בתפריטי הצד, בפוטר, החלק הקבוע התחתון של האתר המלווה את כלל עמודי האתר, וכן בעמודים פנימיים המכילים טקסט ותמונות.

 

השימוש בקישורים פנימיים הוא חשוב ביותר לצורך קידום האתר: הם מאפשרים ניווט נוח וקל יותר בין דפי האתר השונים, מחזקים עמודים מרכזיים אשר מקבלים קישורים פנימיים ממגוון גדול של דפים באתר, יוצרים דיפרנציאציה בין עמודים (לא כל העמודים יכולים להיות חשובים בדיוק באותה רמה), מסייעים לזחלנים של גוגל ומנועי חיפוש אחרים לאתר ולאנדקס עמודים חדשים, וגם מסייעים ללקוחות להשלים את הפעולה שביקשו לבצע, באמצעות קבלת תוכן משלים וחשוב להבנת התמונה המלאה.

פעולה מספר 9: עקבו אחר התוצאות באמצעות הקונסול

כלי הניהול מבית גוגל – Google Search Console – מאפשר למנהלי אתרים לצפות בנתונים רבים אודות ביצועי האתר שלהם, לתקשר מול גוגל על מנת לאתר שגיאות שונות באתר, וללמוד על תנועת הגולשים הגיעה לאתר מתוך מנוע החיפוש של גוגל.

 

אחד מן הדוחות החשובים שגוגל מספקת בהקשר הזה הוא דוח ביצועים, אשר מלמד באילו שאילתות עשו הגולשים שימוש כדי להגיע לדפי האתר השונים, כמה פעמים הופיעו עמודי האתר בדפי תוצאות החיפוש עבור השאילתות האלו, ובכמה מתוך הפעמים האלו בחרו הגולשים להקליק על תוצאות החיפוש ולהיכנס לאתר.

 

השימוש בקונסול של גוגל יכול לאפשר למנהל האתר לאתר הזדמנויות שונות להגדלת הטראפיק האורגני, למשל באמצעות שיפור שיעורי ההקלקה על תוצאות החיפוש המובילות לאתר (על ידי טיוב כותרת ותיאור המטא וכן על ידי שימוש באמצעים שונים אחרים). כמו כן, ניתן לעשות שימוש בדוחות אלו על מנת להבין את הפערים שבין דירוגי העמודים במובייל ובדסקטופים, לאתר מילות מפתח פוטנציאליות שכלל לא ידעתם שהאתר מדורג עליהן, להכיר תנועה אורגנית לאתר שמתקבלת ממדינות שונות ועוד.